De gemeente Tilburg werkt aan een toekomstvisie voor verkeer en vervoer in de stad. Die plannen zijn nodig om Tilburg leefbaar en bereikbaar te houden, terwijl er steeds meer mensen bijkomen die hier willen wonen en werken. Om die reden is de Netwerkanalyse 2040 opgesteld. In dit plan staan voorstellen voor nieuwe wegen, betere fietspaden, slimme bus routes en andere verbeteringen in de stad. De gemeente vindt het belangrijk dat inwoners en andere betrokkenen kunnen meedenken over deze plannen. Daarom is er een participatieplan gemaakt: een plan waarmee bewoners, ondernemers en andere partijen worden betrokken bij de besluitvorming.
Gesprekken over mobiliteit al begonnen
In maart 2025 werd een eerste voorstel over mobiliteitsmaatregelen vrijgegeven, zodat de gemeenteraad en inwoners dit konden bespreken. Op 2 april vond er al een stadsgesprek plaats in de LocHal, waar bewoners konden reageren op het conceptvoorstel. De komende maanden volgen er meer bijeenkomsten in verschillende wijken van de stad. Tijdens deze avonden wordt informatie gedeeld én wordt actief geluisterd naar ideeën, zorgen en wensen van inwoners. Deze inbreng wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen.
Bijeenkomsten in mei en juni 2025
De gemeente organiseert de volgende bijeenkomsten:
Reeshof, Blaak en Zorgvlied
Op dinsdag 14 mei 2025, om 19.00 uur bij Boerke Mutsaers.
Thema: De plannen voor de buitenring aan de westkant van Tilburg, zoals de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg en de Baroniebaan.
Aanmelden via: www.tilburg.nl/mobiliteit
Ringbaan West en Oud-Noord
Op woensdag 15 mei 2025, om 19.00 uur in de LocHal.
Thema: De veranderingen aan de Ringbaan West, Hart van Brabantlaan, en omliggende straten zoals de Gasthuisring en Wilhelminapark.
Aanmelden via: www.tilburg.nl/mobiliteit
Binnenstad
Op dinsdag 3 juni 2025, om 19.00 uur in Station 88.
Voor bewoners en ondernemers in de binnenstad.
Thema: Spoorlaan, Telegraafstraat, en de aansluiting met de Burgemeester Brokxlaan.
Aanmelden via e-mail: sanne@burobinnenstadtilburg.nl
Tijdens deze bijeenkomsten is er eerst een gezamenlijke uitleg, waarna deelnemers in kleinere groepen verder kunnen praten over specifieke onderwerpen. De uitnodigingen worden verspreid via sociale media, Stadsnieuws, de gemeentelijke website en via wijk- en buurtraden.
Ook andere organisaties worden betrokken
Naast bewoners betrekt de gemeente ook andere partijen, zoals het Bedrijven Overleg Regio Tilburg (BORT), hulpdiensten en het Fietsforum Tilburg. Zij worden geconsulteerd via bestaande overleggen. Ook op andere momenten in de stad wordt over de plannen gesproken, zoals tijdens de informatiemarkt Binnenstad op 22 mei in het stadhuis. Eerder dit voorjaar zijn er al vijf bijeenkomsten geweest over het ontwerp omgevingsprogramma Kenniskwartier, waarin ook mobiliteit aan bod kwam.
Vervolg na de zomer
In augustus of september 2025 organiseert de gemeente een nieuw stadsgesprek. Daarin wordt teruggekoppeld wat er tot dan toe is onderzocht en besproken. Denk aan de uitkomsten van simulaties, onderzoeken naar extra maatregelen en alle ideeën uit eerdere bijeenkomsten. De reacties van inwoners en andere betrokkenen helpen bij de afronding van het onderzoek en worden gedeeld met de gemeenteraad.
Na de zomer stopt de participatie niet. Ook in het najaar van 2025 en in 2026 blijven inwoners betrokken bij nieuwe plannen, bijvoorbeeld voor busbanen op de Ringbaan West en Hart van Brabantlaan, en aanpassingen aan de Burgemeester Brokxlaan. De gemeente wil werken met planteams en andere vormen van overleg om te zorgen dat alle belanghebbenden meedoen.
Samen bouwen aan een bereikbaar Tilburg
Met het participatieplan wil de gemeente ervoor zorgen dat iedereen die gevolgen merkt van de veranderingen, ook kan meedenken. Zo werken we samen aan een bereikbaar, leefbaar en toekomstbestendig Tilburg.
3 reacties
Voeg die van jou toe →Volgens mij zijn de problemen rondom de reeshof opgelost. (Kun je aangeven welke tijdstippen er nog knelpunten zijn). M.b.t. Goirle richting Waalwijk is de snelweg een mooi alternatief;-)
Ik zeg net tegen mijn man dat het flauwekul is om er zo over te praten, je kan toch lopen, ga eens naar een vergadering of ergens kijken , zoveel mensen zoveel wensen, maar doe zelf ook eens wat. Ik kan het niet meer, ik kan geen trap meer lopen helemaal niks, ik heb me gek geprotesteerd zonder effect, ik wens je veel geduld toe en wie weet….
Ik vraag me af of dit niet een schijnvertoning gaat worden. Ik sprak recentelijk nog met iemand in de Groen Linkse sferen, en die is helemaal vol van het tweebaans maken van de Ringbaan West.
Zijn redenering, parafraserend: west wordt voller en krijgt meer functies, en juist daarom moeten we een vastlopende verkeerssituatie tegengaan door de Ringbaan West smaller te maken.
Oftewel: je verwacht meer verkeer, dus versmal je wegen.
Als we Ringbaan West gaan versmallen, waar moet dan het verkeer langs dat van Goirle naar Waalwijk moet (veel forensen b.v.).
Een andere vierbaans verbinding ontbreekt. De wegen rond de Reeshof staan nu al vaak vast. Toch stiekem autootje pesten onder een mooi laagje vernis?
Het is maar wat je “communicatie”, mind the quotes, noemt. Het is meer zelf zoveel praten dat iemand anders er niet meer tussen komt. Dat kunnen ze behoorlijk goed, die communicatoren.