TilburgsAns van bèngske tot Westpoint: kaajbaandexpositie

TilburgsAns, het lettertype (font) van Tilburg, begint het nieuwe jaar met een bijzondere tentoonstelling. Op donderdag 12 januari om 10.00 uur wordt de kaajbaandexpositie geopend door de medewerkers van het Brabants Afval Team. Hierbij is iedereen van harte welkom.

De kaajbaandexpositie vindt plaats in de Mr. Stormstraat te Tilburg. De 28 vuilcontainers in deze straat zijn voorzien van een pictogram uit het lettertype TilburgsAns en vormen tezamen een portret van de stad. Het is de bedoeling dat bewoners van andere Tilburgse straten het initiatief overnemen en eveneens een pictogram op hun vuilcontainers plakken.

Behalve leuk is dit ook praktisch, want met elk een eigen pictogram zijn de vuilcontainers makkelijker van elkaar te onderscheiden.

Typograaf Sander Neijnens liet zich inspireren door het karakter van de stad, wat resulteerde in een rauw, humorvol, experimenteel, swingend, eigenzinnig, verrassend en praktisch lettertype. Dit lettertype is via de website TilburgsAns.nl gratis beschikbaar in vier gewichten: Light, Regular, Bold en Black. Illustrator Ivo van Leeuwen maakte pictogrammen van specifieke Tilburgse locaties, evenementen, personen en begrippen. Deze pictogrammen zijn ondergebracht in een apart font: TilburgsAnsPict.

TilburgsAns en TilburgsAnsPict werden op 16 april 2016 gelanceerd. Begin 2017 komt een nieuwe versie, TilburgsAns 2.0 uit, met meer pictogrammen.

Beleidsmakers en politici hebben het tegenwoordig nogal eens over ‘het DNA van de stad’, daarmee doelend op datgene waar de stad voor staat. Wat is het karakter van de stad, wat zijn de sterke kanten – daar gaat het dan over. In Tilburg is hierover al jaren een discussie gaande. Zo was er in de jaren negentig veel kritiek op de ‘Moderne Industriestad’ campagne. Met het aantreden van Vreeman als burgemeester ging de stad een andere koers varen. Ineens was daar de vanuit het gemeentehuis geregisseerde T campagne. Op het stadhuis werden nieuwe vlaggen geplaatst en korte tijd later ging ook de vastgoedbranche, de vervoerssector en de amusementsindustrie met het reclamebedenksel T aan de slag. Je kunt het eigenlijk zo gek niet verzinnen, of er werd en wordt in Tilburg een T aan gekoppeld. Ook in TilburgsAnsPict komt dit reclamebedenksel voorbij, drie keer zelfs. Maar waar staat de T eigenlijk voor? Heeft de met bakken geld gefinancierde T campagne misschien iets te maken met het DNA van de stad? Nee, we hebben hier eerder te maken met ‘genetische manipulatie’ van bovenaf, met een doorgeschoten op neo liberale leest geschoeid merkenbeleid, met marketingwaanzin.

Geef een reactie