Op woensdagochtend 9 november 2016 organiseert Academie Zorgbelang in Tilburg een informatieve presentatie over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Wanneer de zorg die iemand krijgt niet naar wens verloopt, kan hij of zij een klacht daarover indienen. Het klachtrecht is een belangrijk recht voor patiënten en cliënten en zorgt er mede voor dat de kwaliteit van zorg verbetert. Met de nieuwe wet zal de klachtbehandeling informeler en sneller verlopen. De presentatie over de Wkkgz is voor patiënten- en belangenorganisaties, zorgvragers, mantelzorgers en vrijwilligers die betrokken bij zorg en welzijn.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) regelt onder meer:
- Meer keuze informatie, omdat zorgaanbieders verplicht informatie moeten verstrekken over de kwaliteit van aangeboden zorg en de effecten van behandelingen.
- Veiligere zorg, omdat zorgverleners incidenten bij een behandeling moeten melden aan de patiënten.
- Brede reikwijdte van de wet, waardoor ook bijvoorbeeld cosmetische zorg en alternatieve zorg onder de bepalingen vallen.
- Verbeteringen in de klachten- en geschillenafhandeling in de zorg.
Tijdens de presentatie wordt de wet op hoofdpunten doorlopen en worden de verbeteringen ten opzichte van de oude situatie toegelicht. Er is volop gelegenheid om vragen te stellen.
De presentatie wordt georganiseerd door Academie Zorgbelang van Zorgbelang Brabant en vindt plaats op woensdag 9 november 2016 van 10.00 uur tot 12.30 uur bij Zorgbelang Brabant, Ringbaan Zuid 44 in Tilburg.
Deelname kost € 15,-. Aanmelden kan via de website van Academie Zorgbelang.
Bron: persbericht Zorgbelang