Brug Den Ophef doet zijn naam eer aan

Den Ophef: opening in juni 2013. – Foto: John Geerts.

De brug en tevens het kunstwerk ‘Den Ophef’ heeft die naam niet voor niets gekregen van het Tilburgse publiek.

De bouw van deze lang gewenste brug, naar ontwerp van John Körmeling startte al in september 2011 en zou uiteindelijk duren tot juni 2013. Twee keer zo lang als oorspronkelijk gepland en het kostte onderweg twee aannemers hun bedrijf. De derde aannemer, DJK Zuidbroek B.V. maakte het werk uiteindelijk af. Daarna nam het bedrijf Hollandia Services B.V. het onderhoud over.

Nu tien jaar later vertoont Den Ophef tal van gebreken. En bij elke inspectie of reparatie van een defect, blijken er weer andere gebreken te zijn.

In 2018 werden lekkages geconstateerd in kokerbalken. Deze lekkages veroorzaakten vorstschade aan deze balken, maar ook gingen door de lekkage deze balken van binnenuit roesten. Hoe dat technisch zit, is goed te bekijken op de website ‘Bruggenlexicon.nl‘. De gemeente heeft in 2019 aannemer DJK Zuidbroek B.V. aansprakelijk gesteld voor deze gebreken. Deze moest toen op zijn kosten de kokers lucht- en waterdicht maken. Maar de vaststellingsovereenkomst waarin deze schikking wordt vastgelegd is tot nu toe nog steeds niet getekend.

2 centimeter
Hollandia Services B.V., dat de opdracht heeft om de brug te onderhouden, heeft vervolgens nog een ontdekking gedaan. De warmte-uitzettingscapaciteit van de brug onvoldoende is. Alles wat warm wordt, wordt groter en krimpt weer als het kouder wordt. Ook bruggen. Een stalen brug als D’n Ophef doet dat nog een beetje meer dan een brug van beton. Als het overdag heel warm is en ’s avonds flink afkoelt, kan het verschil zelfs ruim 2 centimeter zijn in één dag. Meer uitleg staat hier. Daar is bij D’n Ophef niet genoeg rekening mee gehouden. In september 2021 heeft de gemeente opdracht gegeven aan Hollandia Services B.V. om dit probleem op te lossen. Kosten: €300.000,-.

Vervolgens werd er nóg twee problemen aan de brug ontdekt. Er blijkt speling te zijn ontstaan bij de draaipunten van de brug. Deze draaipunten zijn de scharnieren waarmee de brug vastzit aan de kant en deze moeten heel precies werken. Hoe dat precies in elkaar steekt is op te halen op de website van ‘de Bruggenstichting’. De combinatie van deze niet goed gemaakte scharnieren, samen met het uitzetten en krimpen van de brug wat eerder was opgemerkt, heeft veel schade veroorzaakt aan D’n Ophef.

Geen nieuwe brug
Het verhelpen van deze fouten is zo duur, dat gemeente Tilburg ook heeft overwogen om D’n Ophef dan maar helemaal af te breken en er een nieuwe brug te laten bouwen. Maar dit idee blijkt nóg veel duurder te zijn dan repareren. Reparatie gaat €900.000,- kosten waar de eerder uitgetrokken 300.000 van afgelopen september dan ook in zit. Een nieuwe brug kost ongeveer 4 à 5 miljoen euro.

Help het ding naar de andere wereld, die heet schroot! Jood van Raak vroeger. Dat brengt het nog iets op, koop nooit meer iets wat door die man ontworpen is, dat had ik de gemeente al eerder kunnen vertellen, maar de gemeente kan niet luisteren! Hebben ze nog nooit gedaan!

Geef een reactie