Maandagavond in de vergadering van de commissie Vestigingsklimaat mocht architecte Kim de Greef haar burgerinitiatief presenteren: het Sportkanaal. Haar idee, dat ze vorig jaar ook bij Castonline heeft gepresenteerd en dat is opgenomen in de ‘Stadsideeënbundel‘, betreft het inrichten van de oevers van het Wilhelminakanaal met sport- en spelvoorzieningen, zoals: een hardlooppad, visvlonders en toestellen voor ‘free-runningoefeningen’. Ook moeten er diverse andere faciliteiten komen, zoals: openbare toiletten, drinkwatervoorziening, picknickplekken, een beachvolleybalveld en een kunstbaan om op te schaatsen.
Van de gemeenteraad vraagt Kim de Greef ambtelijke ondersteuning en een geldbedrag voor onderzoek van €22.250,- (bijna €27.000,- inclusief BTW). Raadsleden waren veelal lovend over het plan en in zagen geen enkel probleem in het verstrekken van het gevraagde geldbedag. Vragen waren grotendeels praktisch van aard: of het veilig is als er vanaf volgend jaar ook extra grote binnenschepen (Klasse 4) door het Wilhelminakanaal varen, wat Rijkswaterstaat ervan vindt en of het past in de Kanaalzone-plannen van de gemeente.
De TVP, bij monde van Camiel Seij, had wat kritische opmerkingen. Niet over het plan op zich, maar over de financiering: “Ook wij vinden dat het voorstel het onderzoeken waard is. Maar, wie gaat het uitvoeren en betalen? Wie wil investeren in de openbare ruimte? Particulieren willen altijd rendement hebben. Financieel lijkt het meer op een werkgelegenheidsproject voor de initiatiefneemster dan op een onderzoeksbudget. Voor de hand ligt dat de gemeente zelf dit onderzoek ter hand moet nemen.” Maar voor deze kritiek kreeg hij geen waardering van zijn collega’s. Hans Kokke, SP: “Ik vind het juist belangrijk dat burgers het zelf gaan doen.” Bram Keijsers, D66: “Laat het nou eens los, je moet niet alles als gemeente zelf willen doen.” Camiel Seij: “Het is bijna zeker dat de overheid hier enkele miljoenen in moet stoppen… zo realistisch moet je zijn.”
Ook Johan van de Ven, Voor Tilburg, had een kritische kanttekening. Hij wees op een plan van enkele jaren geleden, ingebracht door ‘een projectontwikkelaar’, dat was blijven liggen en hij vreest dat na het onderzoek ook dit plan in de lade blijft liggen. Hans Kokke reageerde daar enigszins gebeten op: “Daar gaat het nu niet over, het gaat om dit plan.” Johan van de Ven: “Ik bedoel dat het zo goed mogelijk meegenomen kan worden, omdat dan een nieuw onderzoek niet nodig is misschien.”
Wethouder Joost Möller, die al meerdere malen instemmend zat te knikken bij het enthousiasme van de raadsleden, was erg in zijn nopjes met het plan en zegde alle steun van de gemeente toe. ”
Het is zo dat we meer ongebonden sporters in de stad hebben dan sporters die bij een vereniging sporten, en we hebben daar als gemeente nog nooit aandacht aan geschonken, en er gaat geen dubbeltje naartoe, terwijl juist heel veel mensen dus ongebonden sporten. We hebben wel tientallen miljoenen voor Moerenburg uitgegeven, dus het is mooi als daar via het kanaal een verbinding naar komt. Eén ding wil ik wel zeggen: we hebben als raad en gemeente de valkuil om het als gemeente over te nemen: natuurlijk brengen we onze expertise in, maar laat het waar het is: bij de burger. Het plan past perfect in ‘visie kanaalzone’ die we hebben opgesteld en ik zie ook geen problemen met andere nota’s. Rijkswaterstaat is wel wat streng, maar ik weet dat ze zich wel coöperatief opstellen als het van toegevoegde waarde is. Met rijkswaterstaat is prima mee te praten. Wel praten ze liever met de gemeente dan met een individuele burger, dus daar kunnen we ondersteunen.”
Over de kosten voegde Joost Möller er aan toe: “Als je het meeneemt in het reguliere onderhoud, hoeft het niet veel extra te kosten, maar moet je er rekening mee houden dat het niet in twee à drie jaar klaar is, maar misschien pas in acht à tien jaar. Wil je het sneller, dan kost het wel extra.”