Het is begin juli 2018 als we voor wat informatie de website van Citymarketing Tilburg bezoeken. Bovenaan staat een schermbrede foto van een rokende, oude man. Een klik daarop haalt de bezoeker direct van de website van Marketing Tilburg weg en stuurt deze naar een hobbyblog over eten. En wie de aandrang om op de eerste foto te klikken kan weerstaan, ziet aankondigingen van evenementen van bijna een jaar geleden. Zoals ‘Dear Future’ en de BrabantNacht van september 2017.
Vragen hierover die we aan de gemeentewoordvoerders stellen worden eerst doorverwezen. We moeten aan Citymarketing zelf maar vragen of ze het een goede reclame vinden voor de stad als ze hun website niet bijhouden en bezoekers meteen worden weggeleid. De reactie hierop van directeur Marc Meeuwis luidt: “Klopt. Wij zijn bezig met een andere propositie voor de start die in het najaar gaat lopen. Dan wordt alles omgezet en helemaal up to date. We zijn nog up to date via onze socials en de website ‘Make it in Tilburg’.”
De conclusie mag zijn, dat het volgens de directeur van Citymarketing helemaal niet vreemd is om een website die bedoeld is om de stad te promoten, helemaal niet bij te houden voor een jaar en ondertussen te gebruiken voor de promotie van een privé-blog.
Enige dagen na mijn vragen is de foto van de rokende man vervangen door een oudere advertentie voor een stadsfotograaf. En deze werd vlak voor het driedaagse evenement Kaapstad vervangen door een foto van Kaapstad, die opnieuw direct de bezoeker wegleidde, al was het deze keer naar het evenement Kaap de Stad.
Maar omdat we toch wilden weten wat de wethouder hiervan vindt, in deze Berend de Vries, hebben we gewacht tot hij terug was van vakantie. Zijn reactie luidt: “Van de Citymarketing organisatie heb ik begrepen dat men werkt aan een nieuwe site. Ik ben het eens dat ook dit onderdeel op orde moet zijn. In het najaar zal de vernieuwde en actuele site operationeel zijn.”
Over de redenen van het achterstallig onderhoud krijgen we helaas geen informatie. Echter, een financiële reden lijkt hier uitgesloten te kunnen worden.
De gemeente Tilburg investeert sinds 2015 jaarlijks €1.170.000 in de marketing van de stad. Uit het onderzoek dat de Rekenkamer van Tilburg vorig jaar deed naar Citymarketing blijkt dat dit ruim voldoende is. “In de ‘wereld van citymarketing’ wordt als vuistregel veelal gesteld dat een verhouding van 40% vast (‘stenen en mensen’) en 60% vrij besteedbaar marketingbudget optimaal is voor een effectieve citymarketing. De verhouding tussen het organisatiebudget (€ 400.000) en het vrij besteedbare marketingbudget (€ 770.000) is op dit moment goed te noemen.” aldus het rapport van februari 2018.