Citymarketing presenteert nieuwe promofilm over Tilburg

Vandaag, 10 januari 2017, presenteert Citymarketing Tilburg een nieuwe promofilm die de organisatie heeft laten maken van en over Tilburg. In de video zie je verschillende prominente plekken in de stad en zie je dat Tilburg een stad is die dag en nacht leeft.


De promofilm is tot stand gekomen in samenwerking met heel veel partijen:
LiveWall, Tilburg te Water, Parochie De Goede Herder – Heikese Kerk en Heuvelse kerk, RAW, Kaldi Koffie & Thee proeflokaal Tilburg, Ladybird Skatepark, Poppodium 013, WOO HAH, Theaters Tilburg, TextielMuseum, Natuurmuseum Brabant, Efteling, Tilburg Sourdough, Slagerij Jean LeJeune B.V., De Meesterbarbier, Tilburg University, Fontys Hogescholen, De Houtloods, Restaurant Taste!, Tilburg Trappers, Willem II Tilburg, De Pont, Smederij Spoorzone, Festival Mundial, Schrobbelèr, Havana Tilburg, Natuurmonumenten, Beekse Bergen, Tesla, Draaimolen Festival.

Citymarketing wil graag weten of deze promofilm een goed beeld geeft van de stad Tilburg.  Ontbreekt er volgens jullie nog wat aan? Stel:  Dat jij een promofilm zou mogen maken over Tilburg, wat zou jij dan allemaal in beeld brengen?

De kruikenzeiker als pr vehikel voor ’n gekruikte borrel – dat is slimme marketing. Niemand zal ervan opkijken dat ’n bedrijf het zo aanpakt. Wat echter opmerkelijk is: het gemeentebestuur doet met die marketing mee, al jarenlang. Misschien wel begrijpelijk – het wil Tilburg immers op de kaart zetten als feest- en festijnenstad – maar je kunt je afvragen of het gepast is dat de overheid horeca en drankenhandel promoot.
Hier speelt nog iets. Kruikenzeiker en borrelfles worden telkens ‘opgeladen’, zoals ook in bovenstaand filmpje is te zien; de Lindeboom daarentegen wordt in figuurlijk zin nog steeds gekapt. De boom, die eeuwenlang het hart vormde van de stad en leefde in de harten van mensen, speelt geen rol meer van betekenis, doet niet of nauwlijks nog mee.

‘BRAVE NEW WORLD’ IN TILBURG?

Nog ’n paar opmerkingen over de gemeentelijke T campagne. Wat is de bedoeling? Laten marketing strategen en gemeente zich misschien inspireren door Aldous Huxley’s ‘Brave new world’? Dit boek uit 1932, dat in een nederlandse vertaling verscheen onder de titel ‘Het soma-paradijs’ en later als ‘Heerlijke nieuwe wereld’, gaat over een toekomstige eenheidsstaat waarin consumptie is verheven tot religie. Heel opmerkelijk: in Huxley’s ‘heerlijke nieuwe wereld’ figureert de T, net zoals in Tilburg, als een quasi-religieus symbool, als teken van een nieuwe orde, een nieuw tijdperk.

Gemeentebestuur en stichting citymarketing zouden er goed aan doen het boek eens te lezen. Niet om inspiratie op te doen, maar om tot het inzicht te komen dat de nu al jaren lopende T campagne beter kan worden gestopt.

Stichting citymarketing laat in ’t filmpje het beeldje van de kruikenzeiker zien, even later gevolgd door ’n borrelfles. Dit is geen toeval. De slimme koppeling tussen kruikenzeiker en borrelfles is eind jaren zestig tot stand gekomen. Het begon ermee dat de carnavalsvereniging een kruik ging gebruiken als mascotte. Dit werd echter beschouwd als al te opzichtige reclame voor horeca en drankenhandel, waarop men ’n jaar later de kruik verving door ’n kruikenzeiker. Hij verscheen als etiket op de leeg te drinken kruiken en met carnaval als beeldje naast de Lindeboom. Halverwege de jaren negentig werd tot ontsteltenis van veel Tilburgers de eeuwenoude Lindeboom gekapt, tot dan toe het officieuze symbool van de stad. Het gemeentebestuur wilde persé af van die boom, er niks meer van weten. Vervolgens zijn kruikenzeiker en borrelfles naar voren geschoven en opgeblazen tot plaatsvervangende symbolen.

Je krijgt een werelds gevoel van deze Tromo (Tilburgse promo☺️) met een dorpse inslag. En dat is volgens mij precies wat Tilburg is en ook graag wil zijn: een KEIGROOT DORP

Een geweldig mooi en flitsend filmpje. Echter ik mis wel een echt Tilburgs handelsmerk “Onze Broodpater Gerrit Poels” een armoedebestrijder die zich ondertussen wel onder de bekende Nederlander mag scharen.

Geef een reactie