Cityring eind maart terug naar 1 rijstrook

Foto: John Geerts

Om de binnenstad aantrekkelijker te maken waarin het prettig is om te wonen en te winkelen is het noodzakelijk dat het autoverkeer in binnenstad drastisch beperkt wordt. Dat is de belangrijkste reden om de cityring om te vormen tot een zogeheten parkring,  met meer ruimte voor groen, fietsers en voetgangers. Op de Parkring is alleen hét autoverkeer welkom dat écht in de binnenstad moet zijn, zoals bewoners, bezoekers van het centrum, werknemers, taxi’s en hulpdiensten.

Het doorgaande autoverkeer – dat nu de binnenstad alleen doorkruist om sneller van A naar B te rijden – moet gebruik gaan maken van de ringbanen.

Het ombouwen van de Cityring naar Parkring gebeurt staat voor 2023 tot 2026 op het programma.

Deze omvangrijke klus gebeurt in fases om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Ook voor de aanleg van het Stadsforum tussen de Katterugflat en de schouwburg is het nodig om minder doorgaand verkeer in dit gebied te hebben.

Noordhoekring Foto John Geerts

Om het verkeer te laten wennen aan de nieuwe situatie gaan er vanaf eind maart/begin april 2023 al diverse maatregelen gelden.

• De Bisschop Zwijsenstraat wordt ‘losgeknipt’ van de Paleisring. Vanaf de Paleisring – Stadhuisplein kan het autoverkeer straks niet meer linksaf naar de Bisschop Zwijsenstraat, met uitzondering van
nooddiensten, taxi’s en lijnbussen.
De Heuvelring, Paleisring, Stadhuisplein, Schouwburgring en Noordhoekring worden (vooruitlopend op de toekomstige herinrichting) met tijdelijke verkeersmaatregelen ingericht als een 30 km/u weg met één rijstrook.
De derde maatregel (het instellen van een rechtsaf verbod op de Koopvaardijstraat naar de Piusstraat) wordt verder uitgewerkt en volgt op een later moment. Als laatste maatregel wordt de cityring daarna ook teruggebracht naar 1 rijstrook.

Heuvelring Foto: John Geerts

Met deze maatregelen gaat het autoverkeer terug van 18.000 naar 8.000 voertuigen per dag. Zo blijft de binnenstad goed bereikbaar voor het verkeer dat er echt moet zijn. Ook de parkeergarages blijven bereikbaar.

Aanvullende maatregelen

In diverse planteams met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden uit de omgeving wordt
gewerkt aan het inrichten van de Parkring. Samen met de planteams is ook onderzocht of er extra maatregelen nodig zijn om sluipverkeer door de wijk Oud Zuid te voorkomen. Dat is inderdaad het geval. Voorafgaand aan bovenstaande maatregelen worden in de komende periode daarom ook de volgende extra verkeersmaatregelen genomen:

Primus van Gilsstraat: aanbrengen verkeersdrempel en voorrangsconstructie ter hoogte van Bisschop Zwijsenstraat en Piusstraat;

Varkensmarkt Foto Peter van den Besselaar

Varkensmarkt: aanbrengen voorrangconstructie naar Bisschop Zwijsenstraat;
• Het instellen van eenrichtingsverkeer op de straatjes langs het parkje Primus van Gilsstraat
(Piusstraat 307 tot 232 en Piusstraat 331 tot 341);
• Het afsluiten van de Oude Dijk voor al het doorgaand verkeer, met uitzondering van (brom)fietsers.

Het is dan niet meer mogelijk om vanaf het Louis Bouwmeesterplein richting Varkensmarkt te rijden.
Alle woningen en bedrijven aan de Oude Dijk blijven wel bereikbaar. Een totaaloverzicht van alle
aanpassingen vindt u op www.tilburg.nl/cityring.

Planning
De verschillende planteams werken met de gemeente aan de inrichting van de nieuwe Parkring. Zodra de voorlopige ontwerpen van de Heuvelring, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring klaar zijn, organiseert de gemeente samen met de planteams een informatieavond. De aanleg van de Parkring gebeurt de komende jaren gefaseerd zodat de binnenstad goed bereikbaar blijft tijdens de  werkzaamheden. Deze werkzaamheden vinden plaats in 2025 en 2026. Een precieze planning volgt later.

De inrichting van de Schouwburgring is onderdeel van de plannen voor het Louis Bouwmeesterplein. Hiervoor loopt momenteel een haalbaarheidsonderzoek. Voor de Parkring ter hoogte van het Stadsforum (Stadhuisplein en Willemsplein) is het ontwerp al klaar. De aanleg van de 2e fase Stadsforum start na de zomer van 2023 en duurt tot en met de zomer van 2024.

Waar is de Gemeente Tilburg helemaal mee bezig alles af te sluiten zodat de herrie op de ringbaan Zuid niet te houden is en al die politie auto’s met een sirene aan (en niet nodig is) die onnodig door rood te rijden.
En als de Gemeente Tilburg een goede actie onderneemt in deze zaak, van de ringbanen gebruik te maken en dat mensen niet doodgereden worden op de ringbaan zuid, moet het verkeer terug worden gebracht van 70 naar 50 km per uur.

En wat ik een verschrikkelijk bezwaar vind dat er veel benzine word verspild door deze maatregelen te nemen, en dat voor het millieu zeer belastend, en dat mensen veel kilometers moeten omrijden.

Dus terugdraaien!!!!!!!!!!

Geef een reactie