Nieuwe test Cityring: linkerstrook Schouwburgring afgesloten

De gemeente Tilburg gaat wederom een test uitvoeren op de Cityring. Vanaf maandag 11 maart 2019 gaat linkerrijstrook van de Schouwburgring op slot. Het gaat om het gedeelte tussen de Bisschop Zwijsenstraat tot de afslag naar het Louis Bouwmeesterplein.

De gemeente Tilburg test hiermee of een gedeeltelijke afsluiting ervoor zorgt dat het verkeer snelheid mindert en dat mensen veilig kunnen oversteken. De afgesloten rijstrook krijgt tijdelijk groen, informatiepanelen en bankjes. De test of pilot duurt minimaal tot de kermis. Tijdens evenementen gaan de beide rijstroken tijdelijk weer open.

Op de Schouwburgring wordt met name in de rustige periodes te hard gereden. De winkels, parkeerplekken, onderwijsinstellingen en Schouwburg zorgen voor veel verkeer. Fietsers en voetgangers steken de weg op willekeurige plaatsen over. Dit maakt het moeilijk om de situatie verkeersveilig te krijgen. Bovendien maakt veel verkeer gebruik van de Cityring, terwijl zij niet in de binnenstad hoeven te zijn. De Cityring is hierop niet berekend, de ringbanen zijn beter geschikt voor doorgaand verkeer.

De gemeente houdt in de gaten of de doorstroming op de Cityring niet te veel gehinderd wordt. Als het nodig is kunnen de bankjes en het groen op korte termijn verwijderd worden. De winkels, parkeerplekken op de Schouwburgring en de parkeergarage Louis Bouwmeesterplein blijven tijdens de pilot normaal bereikbaar.

Na afloop van deze laatste test op de Cityring worden alle drie de pilots geëvalueerd. Een eerdere proef was op de voormalige Noordhoekring. Op basis van een onafhankelijk advies over deze pilots beslist de gemeenteraad over eventuele aanpassingen aan de Cityring.

‘Fietsers en voetgangers steken de weg op willekeurige plaatsen over. ‘ Zou hier ook niet meer aandacht naar kunnen gaan? Te hard rijden is ongewenst maar het bovenstaande net zo min en minstens zo gevaarlijk. Wellicht kunnen er meer dwingende infrastructurele aanpassingen komen zoals halfhoge barrières (hekwerken e.g.) tussen fietspaden en rijbanen om zo de voetgangers en vooral fietsers te dwingen op de aangewezen plaatsen over te steken.

Geef een reactie