Commissie Bestuur biedt geen oplossing voor wijkcentrum ‘In de Boomtak’

boomtak1Binnen een dag nadat Jan van Esch, de voorzitter van wijkcentrum ‘In de Boomtak’, een dringende brief aan de raad schreef over de koopprijs, dan wel huurprijs van het gebouw aan de Boomstraat, plaatsten PvdA en D66 afgelopen vrijdag 22 februari dit onderwerp voor discussie op de agenda van de commissie ‘Bestuur’. In deze brief vroeg Jan van Esch, namens alle vrijwilligers van ‘In de Boomtak’ de raad om actie.

Mieke Heuvelmans, D66: “Ik viel van mijn stoel toen ik de brief las van de voorzitter van In de Boomtak. Ik vraag me af of ik in dezelfde stad woon als de wethouder. Deze prijzen hebben niks te maken met markt-conformiteit. Er zou een nota komen over de maatschappelijke waarde van gemeentelijke gebouwen. Aannemelijk is, dat als panden nog vijf jaar leeg staan, het nog veel meer kost.” Gabe van der Zee, PvdA, had dezelfde beleving: “Ik heb het gevoel dat de wethouder in de verkeerde film leeft. Je ziet dat iemand een marktconforme prijs heeft bedacht en vervolgens is het pand onverkoopbaar. Ik kan met mijn pet niet bij de prijzen die gevraagd worden, het lijkt wel de Superjackpot, deze prijzen zijn absurd. We hebben twee burgerinitiatieven (In de Boomtak en Zorgvlied) die hebben doorgezet en die we moeten dat ondersteunen met facilitering. Als de wethouder deze heilloze weg gaat, zijn straks twee burgerinitiatieven de nek omgedraaid. We hebben een motie aangenomen om panden te waarderen naar maatschappelijke waarde. Je kunt ook verkopen onder bepaalde voorwaarden, zoals eerste recht op terugkoop, waarmee een pand goedkoper wordt.”

Wethouder Joost Möller hield voet bij stuk: “Wij laten makelaars een taxatie doen, die mensen zijn daarvoor beëdigd en hebben ervoor geleerd. Ik ben bereid tot een derde taxatie, die de waarde bepaalt. Maar ik ontken met klem dat het gaat om een superjackpot. U bent zelf aan de bal, maar u heeft deze opdracht zelf gegeven. Ik hou me aan de opdracht van de raad tot u zegt dat ik het anders moet doen. Dat onderzoek komt, daar is collega Marjo Frenk mee bezig. We doen als college precies wat u zegt. Ik ben bij In de Boomtak geweest en met het bestuur gepraat. Wat als panden leeg staan vraagt u? Je moet er nou eenmaal rekening mee houden dat een pand een tijd leeg staat. Voor In de Boomtak is er een geïnteresseerde op korte termijn, die hebben we nu afgehouden. Lang leegstaan is niet aan de orde. Ik praat alleen over marktconforme prijzen. Ik mag niet eens verkopen als verkoopbedrag meer dan 10% van de marktprijs afwijkt, dan moet ik naar U toekomen voor toestemming. Ook hebben we het over erfpacht gehad op 7 februari. We hebben aangegeven aan In de Boomtak dat dit kan voor €25.575,- per jaar plus onderhoud.” Jan van Esch, op de publieke bank aanwezig, laat weten hier nooit eerder van te hebben gehoord.

De discussie ging nog lang verder over marktconforme prijzen, maatschappelijke waarde en de starre houding van Joost Möller. Joost van Huijgevoort, DAT: “Ik vind dit een erg bureaucratische reactie van de wethouder. Je hebt het hier over mensen die energie erin steken om een buurt actief te houden, en daar gaan we dan zo mee om.” Gabe van der Zee, PvdA: “Kijk nou eens verder dan je neus lang is. Het is te kort door de bocht om te zeggen “Als u wat anders wilt, moet u het maar zeggen”, ik dacht dat we een actief college hadden, dat ook zelf ideeën heeft en al lang in gesprek is met In de Boomtak. De wethouder had ook zelf met een rijtje mogelijkheden kunnen komen.”

Joost Möller: “Kijk nu eens verder dan u portefeuille, vraagt u.” Dat doe ik ook. Maar als de raad harde, expliciete besluiten neemt ga ik geen ruimte zoeken om te kijken hoe het anders kan, dus dan bent u aan zet. Gabe van der Zee: “Zoekt deze wethouder nou een oplossing of een conflict met de raad?”

Uiteindelijke zijn er op korte termijn drie oplossingen: Een erfpacht-overeenkomst, een huur per jaar van €45.000,- of koop voor €465.000,-.

De gemeenteraad blijkt geen weet te hebben van de praktijken rondom de buurthuizen.
Neem de Hasseltse kerk, nu de Poorten: in totaal heeft dit buurthuis maar liefst 14 miljoen euro gekost, waar de raad toestemming gaf voor 7,3 miljoen. Wat kost dit buurthuis per jaar aan afschrijving, aan exploitatietekorten etc. En wat leverden de verkoop van de oorspronkelijke buurthuizen zoals Kasteelhoeve en de grond van de Paperclip op?
En hoe kan het dat er 6,7 miljoen extra wordt uitgegeven aan zo’n verbouwing?
Dit is slechts een voorbeeld van een enorme geldsmijterij, en dan ondertussen die harde sjouwers vande Boomtak finaal uitwringen?

Geef een reactie