De anderhalvemetersamenleving levert voor de horeca in de gemeente Tilburg nieuwe terrasregels op. Anders dan de oude Terrasregels uit 2017, passen deze op twee A4-tjes. Of in één artikel op Tilburgers.nl.
In antwoord op vragen over de handhaving hiervan in de gemeente Tilburg, legt de gemeentewoordvoerster uit, dat het afstand bewaren tussen bezoekers van een terras in de eerste plaats de verantwoordelijkheid is van de mensen zelf en van de ondernemer en eigenaar van het terras.
Stellen en mensen die één huishouden vormen mogen samen op een terras zitten als zij ook gezamenlijk bij het terras aankomen. Nog steeds geldt dat meer personen 1,5 meter afstand moeten houden. Boa’s, politie en handhavers kunnen assisteren als er ergens problemen voordoen. Deze mensen mogen naar bewijs vragen van een gezamenlijk adres, maar gemeente Tilburg kiest ervoor om dat niet te doen en het gesprek aan te gaan met mensen als zij zich niet aan de afstand houden.
“Mensen moeten beseffen, dat de versoepelde maatregelen ook weer ingetrokken kunnen worden, zodra het virus opnieuw zich gaat verspreiden. Dus hopelijk blijft iedereen nadenken en meewerken, want alleen dan kunnen de terrassen open blijven.”
- Horecazaken mogen een terras plaatsen als de exploitant in het bezit is van een Exploitatievergunning, al dan niet in combinatie met een Drank- en Horecavergunning.
- Ondernemers die aan een plein zijn gevestigd kunnen samen met andere ondernemers een voorstel insturen. De horecabedrijven van deze ondernemers moeten (ook) aan of op het plein liggen. Verdeel de beschikbare ruimte zoveel mogelijk onder deze bedrijven. Er moet wél per ondernemer een terrasvergunning worden aangevraagd.
- Voor straten kunnen ondernemers alleen een voorstel voor een uitbreiding van terrassen insturen als hiervoor ruimte is. Hiervoor moeten afspraken worden gemaakt met andere eigenaren en ondernemers van de gebouwen in deze straten. Voeg de schriftelijke toestemming toe bij de aanvraag.
- Alleen ondernemers met een terrasvergunning mogen een terras uitbreiden op een plein of straat. Het terras mag alleen in aantal vierkante meters uitgebreid worden (en dus niet in het aantal plaatsen).
- Houd de weg vrij voor ambulances en andere hulpverleners. Zorg voor vrije ruimte van minstens 4,50 meter breed.
- Houd 1,5 meter afstand tussen:
– Stoelen op het terras
– Stoelen en de route waar de voetgangers lopen.
– Stoelen van het tijdelijke terras op de weg of in de openbare ruimte en de stoelen op het terras waarvoor u een vergunning heeft.
– Terrassen van andere horecaondernemers. - Zorg voor een vrije ruimte met een straal van 2 meter bij elke (nood)uitgang.
- Houd alle ingangen, doorgangen, (nood)uitgangen, gangpaden, trappen en vluchtwegen altijd vrij over de volle breedte. De vloeren ervan moeten een stroef en gesloten oppervlak hebben, het mogen bijvoorbeeld geen roosters, losse planken of panelen zijn.
- Houd brandkranen of droge blusleidingen bereikbaar.
- Voorkom brandgevaar en gevaarlijke situaties bij brand.
- Er mogen parasols op het terras, maar die moeten wel verplaatsbaar zijn. Ze mogen niet worden vastgemaakt aan of in de grond. Dit geldt ook voor terrasschotten en andere materialen.
- Overkappingen zijn niet toegestaan.
- De gemeente geeft de afmeting van het tijdelijke terras aan met lint of tape of iets anders. Hiermee is duidelijk hoe groot het terras is en hoe groot het terras moet blijven.
De aanvraag voor de uitbreiding van terrassen moet worden gemaild naar een speciaal hiervoor bedoeld e-mailadres. Zie voor deze en alle andere details: www.tilburg.nl/uitbreiding-terrassen-mogelijk.