Horeca krijgt de ruimte, maar het wordt ’trial and error’

Paleisring, terras in 2019 – Foto: John Geerts

Volgend op de tijdelijke terrasregels die maandag 25 mei werden bekend gemaakt, werd de gemeenteraad woensdagavond in een extra video-vergadering bijgepraat. Met nog een halve week te gaan tot 1 juni, als de terrassen weer open mogen, wordt bij de gemeente alles in het werk gezet om alle vergunningaanvragen van horeca-ondernemers voor 1 juni toe te wijzen.

Vrijwel de gehele Heuvel komt vol te staan met terrassen; daarvoor hebben de horeca aan het plein gezamenlijk een aanvraag ingediend, welke wordt toegewezen. Hetzelfde geldt voor het Piusplein en de Paleisring – Schouwburgring, want ook daar heeft de horeca gezamenlijk een aanvraag gedaan.

Digitale raadsvergadering (screenshot)

Alle terrassen in de Korte Heuvel kunnen zodanig uitbreiden, dat in het midden alleen een strook van 3,5 meter openblijft voor hulpdiensten en voetgangers. Als de terrassen open zijn, mogen er geen fietsers over de Korte Heuvel fietsen. Hetzelfde geldt voor de Stadhuisstraat.

Ook de terrassen aan de Piushaven krijgen veel meer ruimte. Daarom zal dit gebied verkeersluw worden. Er kunnen dan geen auto’s meer langs de Piushaven rijden. Omdat deze maatregel vrij ver gaat, is dit eerst voor een maand op proef.

Volgens het RIVM verspreid het coronavirus zich vooral erg makkelijk in afgesloten ruimtes en veel minder in de open lucht. Daarom moeten alle terrassen aan drie zijden open zijn en mogen ze geen overkapping hebben (maar wel een parasol).

Foto: John Geerts

Bij aanvragen die niet vergund kunnen worden omdat ze niet aan de eisen voldoen, wil de gemeente graag samen met de aanvrager gaan bespreken wat er wel kan en of er aanpassingen mogelijk zijn zodat een vergunning wel afgegeven kan worden. Dit zal met name in het Dwaalgebied kunnen voorkomen, waar veel minder ruimte is. Frans Van Aarle (Lokaal Tilburg) stelde hierbij voor om te overwegen op zondagen het Dwaalgebied af te sluiten voor autoverkeer, ten behoeve van terrassen. “Als we toch met pilots bezig zijn…”

Ton Gimbrère (CDA) vreest dat mensen zullen gaan vechten om tafeltjes, en dat er een hoop gedoe van komt. Wethouders Mario Jacobs en Berend de Vries, die waren aangesloten bij de vergadering namens het College, zal het sowieso een spannend proefweekeinde zijn. Het crisisteam zal paraat zijn om in de gaten te houden dat het niet te druk wordt en om te helpen bij problemen die ontstaan. Alle parkeergarages zullen bereikbaar zijn en verder wordt het een weekeinde van ’trial and error’, uitproberen en fouten maken. Mario Jacobs: “Het is een spannend eerste proefweekeinde en we weten zeker dat niet alles goed zal gaan.”

Waar nodig zullen er aanpassingen volgen. En altijd met een slag om de arm. Want als vanuit ‘Den Haag’ op enig moment weer wordt besloten dat de maatregelen weer strenger moeten, omdat het Coronavirus weer om zich heen grijpt, dan zal dit ook in Tilburg moeten worden opgevolgd. Maar voor alsnog gelden deze terrasregels en -maatregelen tot 31 oktober 2020.

Proefs ondervindelijk ben ik de laatste week 2 maal met de voor enkele bekende FIETSTAXI vanuit Station cs naar een Tuinlokatie op Piushaven gereden . Was benieuwd hoe dat gaat < Er was echt geen door-komen aan KorteHEUVEL gestremd Heuvelring 1 baans wordt klemgereden door tegen op komend jong Fietsverkeer /soms Bromverkeer . Geen afslaandverkeer op PIUSPlein tot aan Koopvaardij straat TSJA en dan nog opletten niet te worden door voorbij razend AUTO verkeer . Gelukkig is mijn Fietstaxi chauffeur een van het STANDvastige en bracht mij op Eindlokatie Stadstuin Piushaven ; en dat is fijn < Wel even konstateren dat ook daar 5-6 autos stonden naast een Aantal Fietsers . Wat is slim dan ;de eigen BENEN-wagen mischien ;echter die is wat versleten aan het raken . Maar op de FIETS nu TEN dage NEE dat riskeer ik NIET . Mischien nog eens ELECTRISCH transport langx de Piushaven in RAIL verbinding tot aan PORTA AGORA steiger dan ?

LIJKT me sowieso niet echt aantrekkelijk om aan dit VEROVERINGS spel mee te gaan doen << Korte Heuvel ; maar een strookje van 3 tot 3.5 meter over om Voetgangers en Terras types te LOZEN <<< geen ENKELE OPLOSSING VOOR DOORGAAND fietsverkeer vanuit Oost aangbpden ;wellicht omdat die er niet is << Of via de Veemarktstraat dat fdooloopt bij werkzaamheden bij Rotonde Vreedeplein of via Zuid via Hoogvennestraat tot Piusplein . TSJA wat zou de ENFB er aan doen ? Waarschijnlijk heel Centrum TB vermijden en via Ringbaan zuid proberen te gaan < Nee met al markeringen en omleggingen wordt het een soort KERMIS achtig Lunapark dus <

Geef een reactie