De zakdoekjes zijn niet meer aan te slepen: VVV Tilburg

Link naar Het Schrijfblok Miel Blok is Tilburger en auteur van het boek Ik ben mijn beste vriend. Zijn tweede boek met CD en applicatie, ‘Feel good, Arie-Wubbo‘ komt uit op 15 oktober van dit jaar. Hij heeft een wekelijkse column op Tilburgers.nl. Daarnaast is hij eigenaar van communicatiebureau ‘t Schrijfblok

column

Een tijdje geleden werd ik getipt over iets ‘leuks’ dat het VVV in Tilburg heeft verzonnen. Bestaan er geen bodems meer? Zoals wel vaker, sloeg ik hevig aan het twijfelen. Deze keer moest ik ook mijn best doen om niet in snikken uit te barsten. “Om te huilen zo leuk. De uitjes van VVV Tilburg.” Oei… Deze gaat pijn doen.

Begrijp me vanaf over een paar regels niet verkeerd. Tilburg is mijn stad. Ik woon er al sinds de uitvinding van de Flippo. Tilburg is geweldig en heeft de mens meer te bieden dan Nederland denkt. Dat was ongetwijfeld ook de gedachte toen de lokale VVV een nieuwe campagne ging bedenken. “Om te huilen zo leuk. De uitjes van VVV Tilburg.” Dat was hem. De geniale vondst. Bestuurders van de Vereniging voor Vreemdelingenverkeer hebben er ongetwijfeld een zak geld voor uitgetrokken. En toen kregen ze dit. Een brochure vol activiteiten in mijn stad. Activiteiten waarbij ik inderdaad zakdoekjes tekort kom. De oneliner wilde ik nog een kans geven. Maar aanbiedingen voor een stadswandeling met high tea of de ultieme vrijgezellendag? Ik kan er maar één ding op zeggen. In Caps, welteverstaan. “GA MET EZELSOREN OP IN DE HOEK STAAN EN SCHAAM JEZELF DE OGEN UIT JE KOP!” Zo. Zo doen we dat in Tilburg.

Stel, je lijdt aan een voorliefde voor zelfpijniging en wilt de brochure echt gaan lezen. Kan gebeuren, natuurlijk. Kijk dan eens op pagina 2 en zoek de knoert van een tikfout. Ook lekker om mensen te overtuigen van je aantrekkelijke aanbod… Allerhande culturele bezigheden, biedt ons VVV aan. Vol trots. En dan komen ze met… Juist. De kermis. Eind 2010 is een rapport gepresenteerd door Binnenlands Bestuur. Over de culturele kleur van Nederlandse steden. Hoe meer cultureel aanbod (op basis van ondervraging uitgezocht), hoe bonter de status. Tilburg kreeg de kleur ‘flets’ toebedeeld. De Textielstad eindigde net zo hoog op de ranglijst als Willem II in de Eredivisie. Toeval? Tilburg stond net onder Schiedam en Hengelo. Nu ben ik het absoluut niet eens met de uitkomst van het onderzoek. Mijn stad is juist erg bruisend op het gebied van kunst, cultuur en muziek. Maar goed. Wellicht hebben de onderzoekers zich ook gebaseerd op reclameboodschappen van de VVV’s in Nederland. Dan kan ik me de klassering wel voorstellen.

Mijn favoriet uit de VVV-brochure? Met afstand… De workshop fotografie! De afbeelding zegt al genoeg. Gezellig met een groepje mensen op straat kiekjes nemen met een wegwerpcamera. Daar leer je wat van! Uiteraard wel onder begeleiding van een expert. Anders zie je er maar vreemd uit, als groepje mensen dat de hondendrollen in een winkelstraat fotografeert. Voor maar 35 Euro per persoon mag je zelfs je eigen toestel meenemen. Toe maar! Als dat nog geen drommen toeristen uit heel Nederland trekt… Foto’s maken kan vast niet in Drenthe of Noord-Holland… Het ‘onthaastarrangement’ vind ik ook een mooie. Een nachtje hotel, wat te happen en een wellnessdag in een Tilburgse sportschool. Voor nog geen 90 Euro. Jippie! Voor je meteen gaat boeken… Het hotel in kwestie staat middenin het uitgaansgebied. Slapen zou ik niet proberen. Als je daar aan denkt bij onthaasten. Een echt voordeel van Tilburg is namelijk dat de kroegen lekker lang open zijn. En hard schreeuwen een onderdeel is van Tilburgs dialect.

Het is tijd voor een korte toespraak. “Lieve mensen van VVV Tilburg. Onder invloed van welke middelen hebben jullie deze niet eens meer belachelijke campagne bedacht? Huilen moet ik inderdaad. Maar niet echt van vreugde. Zullen we het bedenken van campagnes de volgende keer weer gewoon overlaten aan mensen die wel weten waar ze mee bezig zijn? En niet zomaar wat letters achter elkaar plakt en dan zegt dat het toch echt bestaande woorden zijn? Mijn dank zou groot en eeuwig zijn.”

En voor buitenlui die nu denken dat Tilburg een verschrikkelijke stad is…. Absoluut niet! Mocht je eens zin hebben in Brabantse gezelligheid: je bent altijd welkom. Er is van alles te doen en voor ieder wat wils. Op zo’n beetje iedere dag van de week, op maandag na. Dan rusten Tilburgers in de regel een beetje uit van het weekend. Maar doe jezelf een plezier en vraag ons VVV nooit om advies. De enige belofte die ze waarmaken, zijn de tranen waarmee je achterblijft. Vraag dan maar gewoon aan mij waar je een leuke dag, avond of weekend kunt hebben. Ik beloof je niks. Dan kan het ook nooit tegenvallen.

http://www.vvvtilburg.nl/upload/Arrangementenbrochure-2011-2012-DIGI.pdf 

Heerlijk! Zo’n verhaal over de strijd in Tilburg tussen de kleine groep cultuurliefhebbers en de grote groep die hard schreeuwt en dat als hoogst haalbare culturele uiting interpreteert. Tja, als buitenstaanders niet verder kijken dan hun neus lang is (en zo blijkt bij de VVV niet alleen buitenstaanders) worden we daar op afgerekend.
Het zal nog wel even duren voor dat de strijd beslecht is en wij als smaakmakers, initiatiefnemers en evenement organiseerders worden genoemd als zijnde Tilburg.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Geef een reactie