Destijds: 1935 Station Tilburg

Een vooroorlogs beeld van Tilburg, en wel van het oude station uit 1862.  Fotograaf Schmidlin legde de bestratings-werkzaamheden vast.

Het station uit 1862 was ontworpen door Karel Hendrik van Brederode. en stond bekend als een ‘SS 3e klasse’ qua architectuur. Om het bouwtempo van stations te verhogen waren er vijf standaardmodellen ontworpen, waarbij klasse 1 het grootst en klasse 5 het kleinst was.

De website  Stationsweb.nl geeft nadere uitleg over de architectuur van het station: “Dit type station heeft verwantschap met het type tweede klasse. Hoge naar voren springende midden-geveldeel is vrijwel gelijk is aan het middendeel van een tweede klasse station. Aan weerszijden hiervan een korte vleugel, overgaand in een iets terug staande eindvleugel die als regel een blinde muur heeft, soms met deuren. De daken zijn met zink gedekt. De perrongevel is identiek met de voorgevel, doch heeft geen halfronde versiering. De deuren en vensters op de begane grond – ruimte voor de stationsdienst – hebben rondbogen, de verdiepingsvensters segmentbogen.” Het station in Tilburg is een aantal keren verbouwd. De vleugels zijn vergroot en in 1931 is een grote vestibule aan de voorzijde gebouwd. Naast Tilburg stond dit type station ook in Den Helder, Harlingen, Eindhoven, Leeuwarden, Alkmaar, Winschoten en Steenwijk. De laatste vier stations bestaan vandaag nog.

Opzienbarend is de inzet van het paard tijdens de werkzaamheden. Het paard trekt een ploeg achter zich aan, waarmee aangestampte zand werd losgetrokken waardoor de stratenmakers de klinkers weer konden aanleggen. 

Op de achtergrond zien we een auto met het nummerbord N-41002. Dat blijkt een Renault Primaquatre uit 1935 te zijn, een auto die door Renault tussen 1931 en 1941 geproduceerd is. Vooroorlogse kentekens zijn te herkennen aan een codering per Provincie.  Voor Noord Brabant was dat de letter N.  Via de website van BHIC – De auto van mijn opa‘ is precies na te zoeken waar een auto geregistreerd stond.  Voor dit kenteken blijkt dat het is afgegeven voor de NV Stationstaxi toendertijd gevestigd aan de Lovensestraat 38.

Beter bekeken: het paard wordt hier niet gebruikt om het zand te egaliseren, maar is via een haam verbonden met een ploeg om het zand juist los te maken

Een mooi duidelijke foto uit die tijd. Wanneer men de foto selecteert en uitvergroot kan men zien dat hier niet geegaliseerd wordt maar het paard juist een ploeg voortrekt.

Geef een reactie