De Tilburgse VVD-fractie heeft begin maart schriftelijk vragen gesteld over de aanpak van Jihadgangers inTilburg. Volgens de VVD relativeert het College het gevaar dat uitgaat van fundamentalistische moslims en jihadisten. Eind februari is duidelijk geworden dat de terrorist die achter meerdere aanslagen lijkt te zitten in Somalië, in Tilburg heeft gewoond en dat er een ronselaar actief lijkt te zijn in Tilburg die heel doelgericht jongeren opzoekt en aanspreekt.
Jihadisten en moslimextremisme zijn volgens VVD Tilburg een serieus probleem en de partij wil weten of het college daarvan doordrongen is, of dat het College het probleem wil blijven wegwuiven. Vandaag werd dit onderwerp besproken tijdens de vergadering van de Commissie Leefbaarheid, samen met burgemeester Peter Noordanus en wethouder Marcelle Hendrickx. Een gevoelig onderwerp, ook omdat verschillende raadsleden ook persoonlijk met het probleem te maken hebben.
Roel Lauwerier (fractievoorzitter VVD) haalde drie voorbeelden aan. Een meisje van 13 uit de Reeshof, dat op het Beatrixcollege zat is vertrokken naar het Midden-Oosten. Haar ouders hebben al ruim te voren aan de bel getrokken bij instanties, maar kregen geen gehoor of hulp. Een jongen die woonde onder begeleiding kreeg desondanks mensen over de vloer die hem wilde overhalen om zich in te zetten voor de jihad en een Somaliër die bij aanslagen is betrokken is afkomstig uit Tilburg.
Ali Yenice (GroenLinks) gaf aan emotioneel zeer betrokken te zijn en veel moeite had met het onderwerp. Met zijn familie heeft hij onlangs gevierd dat ze 40 jaar in Nederland waren. “Ik heb dochters die geen hoofddoek dragen en geheel zelfstandig zijn. Ik ben ook van islamitische afkomst, het is iets wat in mijn paspoort staat, maar niet wat mijn leven bepaalt. Religie is iets wat je van je ouders meekrijgt en waar je niets aan kunt doen, maar waar je zelf invulling aan kunt geven. Tijdens een gesprek in het Rondetafelhuis zei een moslima dat ze moe was om uit te moeten leggen dat ze niet eens is met aanslagen zoals in Parijs, en dat ze steeds weer verantwoording moet afleggen.”
Mohamed Azzougarh (VoorTilburg): “De wij-zij-discussie is nooit weg geweest, maar heeft nu een ander karakter, meer in goed en slecht, je krijgt het etiket moslim en daarmee zit je in de verkeerde hoek. Er zijn verschillende denkrichtingen om het gesprek te voeren en die moet niet meteen oordelend zijn. Wie weet wat jihadisme is, en wat salafisme is? De meesten weten dat niet eens, maar als je het weet, dan kunnen we het er over hebben.” Om later aan te vullen: “Mensen die hiermee (terrorisme – red.) bezig zijn mag je desnoods levenslang opsluiten, die mag je aanpakken. Terrorisme heeft geen godsdienst, het heeft niks en moet uitgeroeid worden.”
Jan Stoop (D66): “Partijen hebben allen een manifest getekend, daar moeten we ons aan houden.” waarmee hij duidde op het manifest dat daags na de aanslag in Parijs in januari werd getekend door vertegenwoordigers van veel organisaties uit de stad.
Cees van Dijk (LST) haakte hier op in. “Ik vind dit een van de moeilijkste onderwerpen om hier te bespreken. Bij het tekenen van het Manifest; het vreemde was dat er iemand bij zat die er meteen voorwaarden bij gaf. Dat zit me verkeerd. Importantie van de leiders binnen de islam is heel groot. In de jaren ’50 hadden wij een pastoor op de kansel die verschrikkelijke dingen zei, en die de mensen opvolgden. Mensen zijn daar heel langzaam vanaf gestapt en daar anders mee om gegaan.” stelde hij als voorbeeld om aan te geven dat ook onder moslims mensen zijn die alles opvolgen wat een imam zegt, terwijl anderen zich daar minder van aantrekken. Dat het een ontwikkeling is die lang kan duren. “Extremisten hebben een andere aanpak nodig dan welwillende mensen. Mijn vraag is of we duidelijk en stellig kunnen zijn over extremisten, want goedwillende mensen worden hiervan anders de dupe.”
Marti de Brouwer (CDA) haakte vervolgens in op het voorbeeld van de Somaliër uit Tilburg: “Ik snap meteen hoe moeilijk het is. Ik ken de man die de aanslag heeft gepleegd, meneer Muze en ik had voor hem mijn hand in het vuur gestoken, dus wie zegt dat werk de oplossing is: die man werkte bij mij.” – “Ik las vandaag weer in de krant dat een moeder haar kinderen van 7 en 8 mee heeft genomen naar het kalifaat, dan vraag je je toch af wat daar de achterliggende gedachte van is.”
Burgemeester Peter Noordanus, die eerlijk toegaf het een lastig en moeilijk thema te vinden, maakte een vergelijking met New York, waar jaarlijks op Labour Day een parade wordt gehouden waarin alle bevolkingsgroepen zichzelf laten zien. Een groot feest dat de Tilburgse Parade, die is weg bezuinigd, weer in herinnering brengt. “Zie de kern van migratie: allemaal Amerikanen maar ook allemaal met banden elders in de wereld. Mensen die in twee werelden leven. Als je in twee werelden leeft sta je in spagaat als er monidaal iets gebeurt. Het gaat erom dat je accepteert dat migratie iets is met meerdere werelden. Voer de dialoog op een verbindende manier. Verdeeldheid zaaien is een verkeerde manier.”
“Lastig is met name de orthodoxe stroming van de islam. Salafisme is niet terreur, maar het kan een bron zijn van terreur, ik heb me er wel in verdiept. De enige oplossing die ik kan bedenken is het voeren van dialoog en dat zal ik ook blijven doen. En ik ben niet naïef. Als je de casus van het meisje uit Tilburg volgt, ze werd gepest op school, vervolgens is ze gelokt via internet…. Hier liggen meer jeugdproblemen aan ten grondslag dan extremistische overtuigingen. We moeten voorkomen dat kinderen ontsporen. Ik laat me ook informeren door de AIVD en veiligheidsdiensten. We moeten ervoor zorgen dat onze gemeenschap weerbaar is tegen dit soort zaken, en ik drink liters thee….” Waarmee hij aangaf dat hij altijd het gesprek zal voeren met mensen die aan die extreme kant zitten, omdat hij dat belangrijk vindt.
Wethouder Marcelle Hendrickx (D66, integratie, onderwijs, jeugd): “Het is belangrijk dat je als stad gezamenlijk met elkaar een begin van een oplossing zoekt. Naar aanleiding van de bijeenkomst hier in januari zijn we stadsdebatten aan het organiseren, niet eenmalig maar meerdere, om in dialoog te gaan met alle groepen in de stad. Ook bijvoorbeeld met moskeebesturen en ondernemers, werkgevers. De jeugd moeten we serieus nemen. Radicalisering is ook een landelijk probleem waarin we met z’n allen op zoek naar kennis, wat werkt en wat niet, dus moeten we ook zelf een kennisnetwerk oprichten. Een eerste bijeenkomst is al belegd om dat op te richten met verschillende mensen die op een of andere wijze bij integratie en groepen betrokken zijn. De dialoog met het onderwijs is heel specifiek naar aanleiding van de casus van het Beatrixcollege. Ik zie dat het gaat om soms hele jonge mensen waar het niet gaat over extremisme maar over jongerenproblematiek. Ik krijg vragen van leraren hoe hiermee om te gaan.” – “Integratie is de verantwoordelijkheid van ons allemaal. In sommige groepen hebben we nog een hele stap te zetten, het gaat er om dat iedereen zich een onderdeel van de stad voelt en dat is helaas de laatste jaren een stuk minder geworden.”
Jan Stoop (D66) reageerde op wethouder Marcelle Hendrickx: “Noem het liever geen stadsdebat maar stadsdialoog om aan te geven dat we een oplossing zoeken. Als we focussen op extreme gevallen, worden ze groter, als we de focus leggen op integratie, wordt dat groter. Ik ben blij met acties die de burgemeester al heeft ondernomen.
Salafisme
Salafisme is een fundamentalistische stroming binnen de soennitische islam. De beweging is geïnspireerd op de eerste generaties moslims uit de begintijd van de islam, ongeveer 1.400 jaar geleden. Salafi’s beschouwen de eerste drie generaties moslims, Mohammeds vrienden (de Sahabah) en de twee volgende generaties, de Tabi‘in en de Taba‘ at-Tabi‘in, als leidraad voor hoe de islam moet worden betracht.
Jihadisme
Jihad is een begrip uit de islam. Jihad betekent letterlijk ‘inspanning gericht op het realiseren van een bepaald doel’. Er wordt onderscheid gemaakt tussen innerlijke en uiterlijke jihad. Zowel in islamitische als niet-islamitische kringen worden verhitte discussies gevoerd over de precieze betekenis van het begrip.
(Bronnen: Wikipedia – Salafisme | Wikipedia – Jihadisme)
2 reacties
Voeg die van jou toe →Tilburg is een grote stad, waarom zou het hier anders zijn dan elders? Persoonlijk sta ik helemaal achter de mening van de burgemeester uit Rotterdam, maar ook dat gaat sommige te ver! Voorkomen is beter, maar we spreken over het algemeen de taal niet, dus weten we ook helemaal niet wat bepaalde bevolkingsgroepen tegen elkaar zeggen! Daar is weinig aan te doen…….
Jonge Jonge is er nou helemaal niemand in de politiek die , kan en wil zeggen , het is voorbij met thee drinken we gaan koffie zetten , Nederland is GEEN moslim land, en dat moet het ook niet worden , wij hebben onze cultuur en hun de hunne,als ik naar een moslim land ga moet ik mij daar aanpassen , waarom durft men dat hier niet te eisen, bijna was er nog een bid ruimte gekomen in de tweede kamer,alla zou ze straffen als ze dat ook niet voor elkaar kregen , nou het was bijna gelukt,maar het lukt ze wel op de scholen , in de grote fabrieken , en toch staat er in het regering-beleid , hou kerk en staat gescheiden , en wat zien we in de praktijk , niemand durft de discussie aan te gaan , daar over, en steeds worden er grenzen verlegt,halal voedsel geëist in de gevangenis , in kantine , kunnen Europeanen ,ook varkensvlees bestellen in een restaurant in Saoedi , dacht het niet.durf te zeggen als je het hier niet aan staat , ga naar een land waar je ,je zin wel krijgt , maar hier pas je ,je aan.Nee ze vinden het lastig en moeilijk , zelfs Burgemeesters , nou hun tegenstanders vinden het helemaal niet moeilijk om hun aan te vallen , stop deze geloofsfanaten , verbied en handhaaf boerka, tolereer overal geen hoofd doeken , het stuift hier niet zo als bij hun , een hoofd doek is een lichte vorm van extremisme , een doordram middel kijk ik ben moslim , en dat laat ik zien , en jij accepteert dit , maar ik wil wel dat jullie kruizen uit de scholen weggehaald worden.en dat we GEEN les krijgen over de holocaust, want anders gaan we rotzooi schoppen .