Naar aanleiding van een uitzending van Zembla op 6 april van dit jaar (zie hier onder) heeft wethouder Marjo Frenk, die voor de inhuur van de regiotaxi verantwoordelijk is, een brief gestuurd naar de gemeenteraad, waarin zij haar reactie op de uitzending geeft. In de uitzending van Zembla heeft noch zij, noch de gemeente Tilburg willen reageren, omdat zij vond dat de verslaggeving van Zembla te suggestief was. Vanmiddag stond de kwestie op de agenda vande commissie ‘Maatschappij’.
In de brief staat onder andere : “Gemiddeld ontvangen wij 150 klachten per maand, op een totaal aantal ritten van 50.000. Van deze 150 klachten is 80% gegrond verklaard, dit is 0,24% van het totaal aantal gereden ritten.” Hierop voegde Marjo Frenk toe: “Schrijnende gevallen zijn heel vervelend maar over het algemeen gaat het goed.” Maar daar nam Bart van de Camp, namens de SP, geen genoegen mee: “Het is de zoveelste keer dat we regiotaxi op tafel hebben. Iedereen klaagt er over en het wordt niet opgelost. Wethouder, laat zien waar het fout gaat en kom met een voorstel om het op te lossen. Het is niet zo dat er geen klachten zijn, want die zijn er heel veel. Mensen klagen alleen niet meer omdat het niet helpt, dat hoor je mensen in de uitzending ook zeggen.”
Jan Esman, PvdA, valt hem bij: “Volgens de tussenrapportage van DVG (De Vier Gewesten B.V.) over het afgelopen jaar en de eerste vier maanden van 2012, zijn er in die periode gemiddeld 26.000 ritten per maand geweest, waarvan 534 keer de taxi niet kwam opdagen, 3.500 keer de taxi meer dan een half uur te laat was en 150 ritten zelfs tot 2,5 uur te laat kwamen. 3.600 keer per maand duurde een rit langer dan het afgesproken half uur. Dit zijn meer dan 7.600 ritten die niet zijn verlopen zoals met de gemeente in het contract is afgesproken.
Ook zijn er veel klachten over de serviceverlening van de chauffeurs. Het schijnt volgens de Zembla-uitzending een regel te zijn dat chauffeurs na drie minuten wachten op een cliënt, mogen vertrekken. Excuses voor te laat komen doen ze meestal niet. De vraag is dan ook, of alle chauffeurs gekwalificeerd zijn. Daar antwoordde Marjo Frenk op: “Ik ga er van uit dat alle chauffeurs gekwalificeerd zijn, maar daar wil ik nog wel nader onderzoek naar doen.” Overigens is een chauffeurskwalificatie (CCV Taxichauffeur) voor €134,- in twee maanden te behalen.
Beide raadsleden stelden voor om boetes op te leggen aan het taxibedrijf als deze de afspraken niet nakomt. Maar Marjo Frenk schoof dit ter zijde: “In de toekomst kunnen we erover nadenken hoe we het anders gaan doen. Er loopt nu een klanttevredenheids-onderzoek en er is ook een 0800-nummer voor klachten. Ik krijg zelfs ansichtkaarten met klachten, maar ook soms dat mensen heel tevreden zijn.”
De uitzending:
3 reacties
Voeg die van jou toe →Anderen oplossingen prima maar maak gehandicapten en ouderen niet weer afhankelijk van de goedheid van andere mensen want die goedheid is er op veel plaatsen NIET!
Stop de Taxi aanbesteding op deze wijze !!!
Het is iedereen ondertussen wel duidelijk, we bevinden ons eigenlijk al jaren in een wereldwijde financiële crisis. Hier komt komende jaren nog een gigantische vergrijzing bovenop. Kortom ons zorgsysteem wordt onbetaalbaar. Dus ook het toenemende taxivervoer van deze groeiende groep zorgbehoevende. Wat deden de meeste politici? Het blikje voorruitschoppen omdat daadwerkelijke zogenaamde innovatieve oplossingen hiervoor nog niet bespreekbaar waren.
Aanbesteding en marktwerking dat moest de oplossing worden. “Meer service voor minder geld” dat was het credo. Nu blijkt dat dit niet goed werkt, cliënten, chauffeurs en eigenaren van taxibedrijven geven dit al tijden aan. Ieder heeft hier een eigen reden voor. De oplossingen die de politiek hiervoor aandraagt zijn onvoldoende voor alle partijen.
– Het halveren van de zorgkilometers voor cliënten
– Het criterium verhogen voor wie nog wel met het OV kan.
– Het aanbesteding aan de goedkoopste opdrachtgever per regio
– Het tijdelijk inzetten van gratis werklozen bij taxibedrijven.
Het volgens mij niet eens een pleister op de wonden zoals ik dat uit de Zembla reportage opmaak.
Ik wil niemand hiervoor de zwarte piet toespelen maar wil eigenlijk meedenken aan de echte innovatieve kansen en mogelijkheden die dit probleem in de huidige tijd ons bied.
Hoe deden we dat jaren geleden eigenlijk toen we nog niet zo gehaast en individualistisch leefde? Was er toen niet een medeverantwoordelijkheid van de familie en de naaste omgeving? Was er niet altijd ergens een gepensioneerde buurman die tegen een kleine vergoeding zulke ritjes met groot plezier deed? Een tijd waarin het sociale nabuurschap nog hoogtij vierde.
Ik zou dit bestuurders eens mee willen geven erover na te denken hoe je dit weer zou kunnen stimuleren. Want sommige sociale en zorg taken kun je nou eenmaal niet aan marktwerking overlaten. Want daar wordt niemand blij van.
Met vriendelijke groet
Norbert
Tja de gemeente heeft toch de job uitbesteed aan het bedrijf dat de laagste prijs kon bieden? Hoe kun je dan kwaliteit verwachten als ze zwaar onderbetaald krijgen! En maar bezuinigen op de regiotaxi. Geen enkele ondernemer kan voor de goedkoopste prijs kwaliteit leveren. Zo simpel is het. Als de gemeeente kwaliteit wil, kost dat wat! Je kunt niet iemeand uitbuiten en nog service verwachten ook! De gemeente moet er gewoon meer geld voor neertellen.