Een project van bijna zes jaar – inclusief voorbereiding – is voltooid: het renoveren en opknappen van het beroemde kroepoekdak van het NS-station in Tilburg.
Projectleider bij ProRail en Tilburger Stan Sontrop vertelt er trots over. Dit dak uit de jaren ’60 had nu niet eens meer gebouwd kunnen en mogen worden, want onder de tegenwoordig geldende veiligheidsregels te gevaarlijk. Alle delen zijn destijd ter plaatse gemaakt. Hiervoor zou het treinverkeer stilgelegd moeten worden, ware het nu gebouwd, maar destijds hoefde dat niet.
Het stationsdak van spoorwegarchitect Koenraad van der Gaast, dat ontworpen is in 1959 en gebouwd tussen 1961 en 1965 is volledig schoongemaakt en geschilderd. Maar niet zichtbaar is, dat ook de fundering een flinke toevoeging heeft gekregen.
Doordat het station ondertunneld werd, moest de ondergrond met 80 centimeter worden verlaagd. Hierdoor bleek het nodig dat ook de fundering van het kroepoekdak extra groot en flink verzwaard moest worden, met een extra meter breed en 80 meter lang, onder de gehele breedte van het dak.
Bij de feestelijke afsluiting waren de makers van TilburgsAns aanwezig. Sander Neijnens en Ivo van Leeuwen hebben enkele jaren geleden het Tilburgse lettertype TilburgsAns ontworpen (waarmee ook deze website is opgemaakt), met daarbij icons. Herkenbare zwart-wit tekeningen van bekende Tilburgse gebouwen en iconen.
Zo ook van het kroepoekdak. Ter gelegenheid van de voltooiing van de restauratie heeft projectleider Stan Sontrop het ingelijste icon in ontvangst genomen. Deze komt te hangen in het regiokantoor van ProRail in Eindhoven.