Installatierede novembermaanscout 2009: Lucy Bathgate

Hier sta ik, in het licht van de maan ….

Ik zal het vanavond hebben over de Maanscout, en wel over de oorspronkelijke clanmoeder van de novembermaand. Ik zal die verbinden met het thema dat ik heel belangrijk vind, nl. de vitaliteit van de stad.

600-maanscout3_div1800_PB028203
Tijdens de rede: @ Joep Eijkens

Vanavond staat het ontdekken van de stad voorop, met ander ogen kijken, op je gevoel afgaan, de ruimte aftastend zoals in de tango.

De clanmoeder van de novembermaand leert ons – vanuit oude overleveringen – de levenssituaties te veranderen door zelf actie te ondernemen in plaats van op anderen te vertrouwen. Een vitale stad ontstaat niet vanzelf, waarbij je de ontwikkeling slechts hoeft gade te slaan. Een stad ontstaat doordat er mensen zijn die uit het hokje van hun discipline en belang durven te komen, en het voortouw nemen. Zoals de dans niet vanzelf uit de muziek voortkomt. Dansers prepareren zich, maken zich mooi en openen zich in de dans. Zij tonen zich en nodigen daarmee uit om mee te doen.

De clanmoeder van de novembermaand wordt ook wel Fiere vrouw genoemd, omdat ze trots is op al wat bereikt is. Een stad hoeft niet op een andere te lijken. Tilburg heeft geen middeleeuws centrum, en mist dat niet. Kijk naar hetgeen de stad wel heeft, kijk goed en kijk beter. En ben er trots op. Vernieuwing van de stad breekt geen tradities af, maar voegt er – volgens de wijsheid van de oorspronkelijke clanmoeder – een nieuwe waarheid aan toe. Een stad ontwikkelt zich volgens patronen waar verband tussen zit.

800-maanscout4_sc2000_PB028209
Esther Heitzer & Ilja Bitterling @ Joep Eijkens

Het is zaak om deze patronen, deze blauwdrukken van vitaliteit te leren lezen. Iedereen die goed kijkt ziet wel een stukje van de puzzel. De uitdaging zit er in om samen de verbanden te ontdekken. We kijken vaak met een eenzijdige bril. Bijvoorbeeld met een fysieke bril letten we op de architectonische waarden, met een economische bril zoeken we naar vitale condities voor ondernemerschap, met een sociale bril en zien dan vooral de mens die woont en leeft in zijn of haar Habitat. Het ontbreekt aan een gemengde taal, aan vergelijkbare referentiepunten in politiek, in beleid, en in de praktijk van stadsontwikkeling. De drie-eenheid van het fysieke, het economische en het sociaal-culturele is wezenlijk voor de vitaliteit van de stad. Er is tegelijkertijd balans én een spanningsvolle en creatieve uitwisseling tussen de elementen nodig. We zien dat ook terug in de tango: de muziek en beide dansers zijn de drie-eenheid, waarbij de een het initiatief neemt en de ander op een eigen wijze respons geeft. Verschillende functies, maar even belangrijk voor de uitvoering van de dans.

De clanmoeder van de novembermaand leert ons nieuwe wegen in te slaan. Dat is ook nodig voor een levendige en vitale stad. Daar is visie en lef voor nodig, die niet altijd begrepen worden door hen die de voorkeur geven aan gebaande paden.

Nu huilt de stad om haar burgervader. In de tango, die we zodadelijk zullen zien, tasten de voeten de ruimte af. De dansers zoeken daarmee een confrontatie met de ruimte, met de voeten, niet met de ogen. Dat is anders kijken naar de ruimte van de stad. Laten we volgen……

Maandag 2 november 2009, Lucy Bathgate: Bij mijn installatie als tweede maanscout van Zeus Hoenderop, nachtburgemeester van Tilburg. Locatie Kunstpodium T, Noordstraat 105, Tilburg.

Esther Heitzer & Ilja Bitterling, van Tango La Estrella

Geef een reactie