Sanae Casita timmert sinds 2014 stevig aan de muzikale weg met haar band Diligent, waarvan zij de sprankelende en energieke zangeres is. Marciano Madretsma (Beatbox) en de tweeling Aaron Hanenberg (Gitaar) en Thomas Hanenberg (toetsen) maken Diligent compleet. Sanae heeft hiervoor een lange muzikale weg afgelegd die teruggaat naar 31 jaar geleden, toen ze 3 jaar was.
Sanae kan zich niets anders herinneren dan dat ze altijd aan het zingen was, en aan haar ouders vroeg of ze het mooi vonden. Dat vonden ze. Op haar elfde verjaardag kreeg ze een piano en leerde ze erop spelen. Haar vader luisterde naar Charles Ray en flamenco en had een zelfgebouwde luit waar hij graag op speelde. Toch vonden haar ouders dat muziek niet meer kon zijn dan een hobby en wilde ze dat Sanae een opleiding volgde. Dit werd een sociaal-maatschappelijke, juridische opleiding aan het ROC, waarmee ze zich specialiseerde in het sociale zekerheidsstelsel.
In 1999, Sanae was 17, deed ze als rapper mee aan het talentenjacht ‘Kippenvel’ bij Café de Uitstad (nu Studio – Korte Heuvel). En ze won. Sanae: “Een bijzondere ervaring, aangezien Krezip dezelfde talentenjacht een jaar eerder had gewonnen.” Dankzij dit succes kreeg ze de kans om op te treden op Festival Mundial, op het Amnesty-podium. Het gevolg hiervan was, dat ook haar ouders ervan overtuigd raakten dat Sanae verder moest in de muziek. “Voor mij is muziek ’the way of life’, het is mijn missie, daar leef ik voor.” legt ze uit.
Kort daarna leert ze Bart van de Burg (DJ Groove B) kennen tijdens een optreden. Hij introduceert haar aan een rap groep genaamd Outsidaz. waarvan hij zelf producer & dj was. Sanae wordt een onderdeel van Outsidaz. Ze namen samen een album op waar ook Herman brood mee doet met een aantal nummers. En ze deelde op haar 18e samen met Outsidaz de podium met Herman Brood tijdens zijn verjaardag in een vol Paradiso.
Sanae ging kort daarna solo. Dj Groove B werd haar vaste producer en er kwam ook nog een ervaren manager in beeld die haar solo carrière naar een nieuwe level bracht. Ze schrijft haar eerste eigen nummers. Ze wordt jongeren-ambassadeur voor de gemeente Tilburg.
Met festival Mundial tourt ze twee keer door Burkina Faso en Bosnië, waar ze optreedt op het Tuzla Wave Festival in 2000 & 2001. In 2000 wint Sanae de Grote Prijs van Nederland in de categorie ‘beste individuele artiest’ en ze treedt op met het Metropole Orkest.
De volgende stap in de muziekcarrière van Sanae wordt gemarkeerd door een contract met Universal Music Nederland (2003/2004), waar ze een wereld artiesten contract krijgt, met Piet Donkers als haar manager. Ze lijkt voorgoed door te breken, het winnen van de Essent Award, met optredens op festivals in Nairobi (Kenia), Noorderslag, LowLands en in het voorprogramma van Beyoncé.
In 2004 – 2005 slaat echter het noodlot toe, wanneer de klad komt in de muziek branche en platenmaatschappijen al hun artiesten ontslaan en lopende contracten opzeggen. Deze ineenstorting wordt veroorzaakt doordat het downloaden van muziek inmiddels gemeengoed is geworden en platenmaatschappijen hierdoor verlies lijden. Onder andere nieuwe getekende artiesten zoals Sanae werden op een laag pitje gezet, naast de creatieve verschillen leidde dat tot nog meer frustratie.
Samen met Bart van de Burg neemt ze een single op, maar de clip die door de platenmaatschappij wordt afgeleverd bevalt allerminst. Met een tweede producent mag ze een nummer komen inzingen, waarbij Universal haar verplicht om het te laten uitbrengen. Sanae: “Het is een Britney Spears-achtig nummer begin jaren ’90-stijl, het past geheel niet bij mij, ik vond het vreselijk.” Stef Collignon toenmalige managing director van Universal gaf juist aan dat Sanae haar hart moet volgen en ze een keuze moet maken waar zij zich prettig bij voelt. Dankzij zijn oprechte advies en bemiddeling is het nummer niet uitgebracht.
Het roer gaat om als Sanae besluit om Nederland achter zich te laten en haar geluk te beproeven in New York. In The Village Underground neemt ze enthousiast deel aan jamsessies met zangimprovisaties. Hiermee trok Sanae de belangstelling van een A&R manager van Sony BMG Music Entertainment en deze bood haar een contract aan. Echter, er liep nog een contract met Universal in Nederland en deze zou haar niet laten gaan tenzij ze een contract tekende waarin de maatschappij 3% van haar royalties opeiste van de eerste drie albums die ze bij andere platenmaatschappij zou gaan opnemen. Een eis waaraan Sanae niet wilde voldoen.
Hierdoor werd Sanae gedwongen om Sony BMG Music Entertainment te laten schieten en na bijna een jaar ging ze terug naar Nederland met nieuwe producties. Ze stelde voor aan haar A&R Manager om hiermee aan de slag te gaan of ze haar anders te laten gaan door haar platencontract te ontbinden. Sanae wilde het liefst dat ze haar contract ongedaan zou worden gemaakt, zodat ze haar vrije creativiteit kon uitoefenen.
De producties uit de Verenigde Staten – van onder andere Dj Sratchatory van de Filpmo Squad (Busta Rhryms) – wilden ze niet gebruiken omdat ze van mening waren dat ze klein moesten beginnen door met producers in Nederland te werken. Na een laatste poging dook Sanae weer de studio in met aangewezen producers waar uiteindelijk beoordeeld zou worden of het uitgebracht zou worden. “Uiteindelijk vond Universal Nederland als laatste oordeel de opgenomen muziek te Amerikaans klinken en lieten ze mij kort daarna, begin 2006, alsnog gaan.”
Er volgde een grote tour door Nederland met de bedoeling om in 2007 weer terug te keren naar New York. Het liep anders.
Bij Sanae’s moeder werd lymfklierkanker geconstateerd en in de anderhalve maand die haar nog restte nam Sanae de volledige zorg voor haar op zich. Kort na haar overlijden vond haar vader een nieuwe vriendin en Sanae werd op straat gezet. De vele tegenslagen leidden ertoe dat Sanae in een burn-out raakte en de ziekte van Pfeiffer kreeg.
Hoe graag ze ook muziek wilde maken en opdrachten genereren, door de zware tegenslagen ging dat niet meer. Desondanks ging Sanae gewoon door en om in haar levensonderhoud te voorzien nam ze een kantoorbaan. “Dit duurde tot 2010 en ineens hield ik het er niet meer uit! “En nu stop ik ermee!” heb ik gezegd en ik ben er nooit mee teruggekeerd.” vertelt Sanae.
Ze was al weer bezig met het opzetten van jongerenprojecten samen het jongerenwerk en gemeente Tilburg, werkte samen met de KunstBalie als project medewerker voor Global Voices, ze stapte weer in een nieuwe Theater Tour samen met Eric Vaarzon Morel en ondernam nog een hoop andere muzikale en culturele projecten.
Na jaren doorwerken werd het eind 2011 tijd om er even tussenuit te gaan. Sanae: “Ik ging een paar weken naar Dubai om tot rust te komen, nummers te schrijven en energie op te doen. Gevolgd door veel optredens zoals het voorprogramma van Angie Stone en Olleta Adams in de Heineken Music Hall, Zo Raymann, Koffietijd. Ook bracht ik nieuwe producties uit, zoals ‘Today’ met Fernando Halman en een single en videoclip met Friction, met het nummer ‘I love you’. Maar doordat ik er ruim twee jaar ‘uit’ was geweest, moest ik mijn loopbaan weer vanaf voren af aan opbouwen.”
In 2014, bij een interview en optreden voor radio Brasa te Rotterdam, leerde Sanae Marciano Madretsma kennen, die naast beatboxer onder de naam Sniggy ook radio dj is met een eigen radioprogramma genaamd Laid Back Sessions. Muzikaal was er een klik en vervolgens introduceerde Marciano Madretsma de eeneiige tweeling Aaron en Thomas Hanenberg, die hij in 2010 had ontmoet tijdens zijn reis naar Suriname waar hij ging trouwen met zijn vrouw. In de vliegtuig kwam Marciano de tweeling tegen met instrumenten en vroeg ze op goed geluk of ze het eventueel leuk zouden vinden om op zijn huwelijk te spelen als verassing voor zijn vrouw. De tweelingbroers waren beide vol enthousiasme van de partij en na afloop werden contactgegevens uitgewisseld.
Marciano raakte geïnspireerd na de ontmoeting met Sanae Casita en kwam op het idee om de tweelingbroers Aaron en Thomas erbij te betrekken met iets nieuws. Alle vier hadden directe een goede ‘klik’ met elkaar en in de muziek die ze samen maken.
Sindsdien werkt het viertal samen onder de naam Diligent.
Diligent is momenteel bezig met het opnemen van een EP, oftewel een aantal singles die ze gaan uitbrengen in 2016. De nummers ontstaan spontaan in de repetitieruimtes van de hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, het conservatorium waar Thomas en Aaron beide een opleiding volgen. De nummers worden opgenomen in een professionele studio in Amsterdam. Binnenkort komt Diligent uit met een nieuwe single en clip uit genaamd ‘Suckers 4 Luv’.
www.casita-music.com | Facebook: CASiTA Music | www.casita-art.com | Facebook: Diligent