Op maandag 17 oktober 2016, Wereld Armoededag komt de tweede editie uit van de Quiet 500, exact drie jaar nadat de eerste editie werd gepresenteerd. De Quiet 500 is een glossy magazine waarin de (stille) armoede vanuit verschillende kanten wordt belicht en de tegenhanger van de Quote500, waarin jaarlijks de 500 rijkste Nederlanders staan.
De tweede editie van de Quiet 500 heeft deze keer ook een uitneembaar kinderkatern, Quiet Kids. Talloze bekende Nederlanders en Tilburgers werkten hieraan mee zonder hiervoor betaling te ontvangen. De opbrengst van de Quiet 500 gaat volledig naar innovatieve armoedeprojecten.
De Quiet 500 is een initiatief van schrijver A.H.J. Dautzenberg: “De kloof tussen arm en rijk neemt alleen maar toe. Met het blad proberen wij die te helpen dichten. De Quiet 500 is ook een oproep tot meer empathie en solidariteit.” Voorzitter Ralf Embrechts: “Eén op de zes kinderen groeit op in armoedige omstandigheden, maar dat blijft uit schaamte vaak onzichtbaar. Vandaar dat wij opnieuw lawaai maken voor stille armoede.”
Aan het blad werkten verschillende bekende schrijvers mee. Er zijn bijvoorbeeld verhalen van Herman Koch, Hanna Bervoets en Ilja Leonard Pfeijffer, columns van Öczan Akyol , Connie Palmen en Herman Brusselmans en essays van Simone van Saarloos en Leon Verdonschot.
Een Zeer Korte Verhalen-ketting, waarbij de laatste zin van het ene verhaal de eerste zin van het volgende verhaal vormt.
Verder in het blad: de eerste ZKV-ketting ooit, afgetrapt door A.L. Snijders, en met bijdragen van onder andere Maartje Wortel, Lize Spit en Rob van Essen. Dichter des Vaderlands Anne Vegter en Menno Wigman maakten speciaal voor het blad een armoedegedicht en Peter de Wit tekende enkele Sigmund-afleveringen. Verder cartoons en illustraties van onder andere Barbara Stok, Paul Faassen en Aiméé de Jongh. En door het hele blad heen volop parodiërende ‘advertenties’.
De eerste editie van de Quiet 500 verscheen in 2013 en werd naar alle 500 Quote-miljonairs gestuurd met het verzoek om mee te denken. Twee miljonairs (Dirk Lips en Harry Hilders) namen de uitdaging aan en bedachten een concept: een marktplaats zonder geld waar halen, brengen en delen centraal staan. Rijk helpt arm, arm helpt arm, versterking op alle niveaus, iedereen heeft iets te bieden: van verwennerij tot coaching en van een gratis knipbeurt tot een uitstapje. Dit leidde tot de Quiet Community.
Begin dit jaar startte een proefperiode in Tilburg; inmiddels hebben al meer dan duizend ‘transacties’ plaatsgevonden. Het succesvolle concept won dit voorjaar een Dutch Interactive Award en onlangs de Social Innovation Award 2016. De Quiet Community (ICT en draaiboek) wordt begin 2017 gratis beschikbaar gesteld voor andere grote steden of regio’s. In de nieuwe editie van de glossy wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed.
In de glossy is een uitneembare special opgenomen, de Quiet Kids. Om aandacht te vragen voor de armoedige omstandigheden waaronder veel kinderen opgroeien. Samen met uitgeverij Zwijsen is er een speciale lesbrief ontwikkeld. Die wordt gratis beschikbaar gesteld aan de bovenbouwklassen van lagere scholen. Hierin staan tips, oefeningen en links naar filmpjes. In de Quiet Kids staan nieuwe verhalen van Paul van Loon (Dolfje Weerwolfje), Mirjam Oldenhave (Mees
Kees) en Frank van Pamelen, interviews, puzzels, cartoons (Eefje Wentelteefje) en nog veel meer.
De Quiet 500 wordt feestelijk gelanceerd op maandag 17 oktober, Wereldarmoededag, in theater De NWE Vorst in Tilburg. Het programma begint om 17 uur en duurt tot 18.30 uur. De presentatie is in handen van Paul Haenen. Er zijn optredens van onder andere Herman Koch, Dichter des Vaderlands Anne Vegter, dansgezelschap Trash en betonfraktion. Verder zijn er volop Quiet members, Quiet aanbieders en Quiet kids op het podium aanwezig. De toegang is gratis, maar vol = vol.
De Quiet 500 wordt via Betapress verspreid in een oplage van veertigduizend exemplaren en zal vanaf 17 oktober landelijk te koop zijn bij meer dan drieduizend verkooppunten en via de website www.quiet500.nl. De prijs is € 10,-.