Er komt een groot onderzoek naar de kostenoverschrijdingen bij het bouwproject van de verbreding van het Wilhelminakanaal. Aanleiding hiervoor zijn de extra 70 miljoen Euro die nodig zijn om te voorkomen dat woningen in de wijk Reeshof zouden verzakken.
Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg gaan onderzoeken waar het precies fout ging.
Het project van de verbreding van het Wilhelminakanaal viel twee keer zo duur uit als de begrote 70 miljoen euro. In eerste instantie zou Sluis II bij het Tilburgse stadsdeel Reeshof worden afgebroken bij de verbreding van het kanaal. Maar na onderzoek bleek dat het waterpeil daardoor een paar meter zou dalen waardoor de huizen in de Reeshof zouden kunnen verzakken. De oplossing om het Wilhelminakanaal te verbreden zonder verzakkingsgevaar in de Reeshof is volgens provincie en gemeente Tilburg het sparen van sluis II en deze geschikt maken voor grotere schepen. Het afbouwen van het huidige werk en de herbouw van sluis II kosten bij elkaar 65,8 miljoen euro.
Bouwbedrijf Heijmans dat al veel problemen kent, is ook betrokken bij het bouwproject. Heijmans en Boskalis trekken samen op in dit project, waarbij elke partner zijn eigen expertise in brengt. Heijmans neemt de bouw van de nieuwe sluis voor haar rekening, Boskalis voert de werkzaamheden aan het kanaal uit.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Wat gaat dit onderzoek voor de afbouw betekenen? Nog meer vertraging? Wat betekent dit voor de scheepvaart? Hoe lang moeten alle gedupeerde fietsers nu nog wachten op het opnieuw aanleggen van het fietspad? Wie is er verantwoordelijk voor de uiterst slechte communicatie van de projectontwikkelaars en de gemeente naar alle gedupeerde betrokkenen? Mensen informeren is immers betrekken.