Opvallende dip in consumentenemoties

De consument is het afgelopen kwartaal pessimistischer geworden over de eigen financiële toekomst. Nadat een jaar lang de emoties over de economie langzaam steeds positiever werden, laat de economische emotiebarometer nu een duidelijke en zorgwekkende dip zien. Als deze gevoelens aanhouden, is het economisch herstel van het afgelopen jaar ongedaan gemaakt. Ook stijgt het aantal mensen dat een beroep doet op financiële hulp uit hun sociale omgeving. Dat blijkt uit de cijfers van het derde kwartaal van 2010 van het TILCOM-onderzoek van de Universiteit van Tilburg (UvT) onder Nederlandse consumenten.

Sinds september 2009 peilt de Tilburg Consumer Outlook Monitor (TILCOM) driemaandelijks de emoties van zo’n 2000 Nederlanders over de economie en stelt een economische emotiebarometer op. Het onderzoek is een samenwerking tussen CentERdata en de Faculteit Economie en Bedrijfs-wetenschappen van de UvT.

Voor het eerst werd een aantal kabinetsplannen concreet, met als gevolg dat Nederlanders  bang zijn voor de gevolgen voor hun eigen portemonnee. “De bezuinigingen raken hen, letterlijk en figuurlijk. Dit zal de komende periode alleen maar erger worden, als het nieuwe kabinet de rest van de plannen gaat presenteren. Onze nieuwe regering kan haar borst natmaken”, aldus Jorna Leenheer, senior onderzoeker bij Centerdata.

Geef een reactie