Op donderdag 30 november is jazzcafé Paradox het decor voor het laatste Milieucafé van 2017. Met als speciale onderwerpen schone auto’s, de Efteling, insectensterfte en bijzondere muziek.
Hoe duurzaam is of wordt de Efteling? Het pretpark trekt ongelooflijk veel bezoekers en dat maakt nieuwsgierig naar hoe men omgaat met energie, afval en de natuur. Wat is er veranderd sinds Holle Bolle Gijs? Om hier uitleg over te geven komt Wyke Smit, manager duurzaamheid, persoonlijk naar Paradox.
In Nederland mogen vanaf 2030 alleen nog emissieloze auto’s verkocht worden. Dat is al over 13 jaar… Vraag is wat de lokale politiek gaat doen om daarop voor te sorteren. Kandidaat-raadsleden gaan in debat aan de hand van prikkelende stellingen. Er zijn genoeg knoppen om aan te draaien: milieuzones, laadpalen, parkeerbeleid bijvoorbeeld. Ieder voor zich goed voor een politieke splijtzwam dus dat belooft spektakel.
Verder aandacht voor de grote sterfte onder insecten. Meer dan 75 procent zou de laatste 27 jaar zijn verdwenen. Is het echt zo erg als een recente studie suggereerde? Prof. dr Henk Siepel, een van de twaalf auteurs van die studie, geeft toelichting.
De muziek komt van het nieuwe countrypop-duo From Nashville, bestaande uit Isabelle Amé en Marthe Hamers. Het zijn twee oude bekenden van het Milieucafé die sinds kort samenwerken. Het duo begon met countryliedjes uit de soundtrack van de tv-serie Nashville, maar heeft het repertoire inmiddels verbreed.
En het afsluitende Environmental Lounge Cafe van Frans van der Meer en Jeroen de Leijer is inmiddels net zo bekend als het Milieucafé zelf.
1 reactie
Voeg die van jou toe →De klimaat schade van de Efteling zelf is nihil, maar die duizenden auto’s van bezoekers, die braken CO2 uit, dat is schadelijk, want ze zijn nog lang niet elektrisch, op duurzame stroom.
Elektrische auto’s gaan gewoon komen.
Maar waarom wil de gemeente overal, bij elke parkeerplek een dikke laadpaal?
Dat willen ze, want ze stimuleren nog niet dat overal draadloos laden normaal wordt.
Elke laadplek voor elektrische auto’s moet draadloos worden.
Dat is veel gebruikers vriendelijker, geen gehannes met kabels
En laat ruimte voor mensen ipv die dikke laadpalen en losliggende kabels.
Stop met het steeds meer toelaten van verouderde laadpalen in de stad.
En begin met draadloos laden.
Daarvoor moet een EV wel worden uitgebreid met een antenne voor draadloos laden, onder de auto. Maar daarmee draagt de gemeente bij aan innovatie, en een prettige stad met elektrisch rijden
Is de gemeente politiek daar voldoende toekomst bewust en burger vriendelijk voor?