De verhuizing van de VVV Tilburg van de Spoorlaan naar de Nieuwlandstraat is succesvol. De omzet is toegenomen en het aantal bezoekers laat een stijging zien van bijna 15% tot een kleine 32.000.
Wethouder Erik de Ridder, verantwoordelijk voor toerisme en recreatie, zegt hierover: “De VVV zit nu precies een jaar in de Nieuwlandstraat. Een prachtige winkel met ruim assortiment, gelegen in het hart van het dwaalgebied. De Nieuwlandstraat ligt voor de toerist veel meer op de route naar het centrum, maar ook voor de Tilburger zelf is het een prettigere locatie om te bezoeken. De vestiging van de VVV in Nieuwlandstraat 34 heeft ook een positief effect op het gehele dwaalgebied. We krijgen in ieder geval genoeg enthousiaste reacties van de VVV-bezoekers over het winkelaanbod in dit mooie stukje Tilburg.”
Meest populaire artikelen die over de toonbank gingen waren de kruikenzeikersdrop, de placemat van het Leesplenkske en de roze zonnebrillen die tijdens Roze Maandag werden verkocht. De arrangementen laten ook een flinke omzetstijging zien (+20%). De omzet van fiets- en wandelproducten – traditioneel veel verkocht bij de VVV – daalde met 20%. Dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van nieuwe knooppuntenkaarten, die in mei van dit jaar weer worden verwacht. De verkoop van de stadswandelingen is wel gestegen.
In Nieuwlandstraat 34 wordt ook niet-toeristische stadsinformatie tentoongesteld. Met maar 7% van het totale aantal bezoekers blijft dit nog achter bij de verwachtingen. De Ridder: “In Nieuwlandstraat 34 zijn het informatiecentrum en de VVV samengevoegd. Wij hadden gehoopt op meer bezoekers voor het informatiecentrum. Veel informatie over stadsontwikkelingen zijn digitaal te bekijken en dat heeft invloed op het fysiek bezoek. En misschien is nog niet bij iedereen bekend dat het informatiecentrum nu bij de VVV is geplaatst. Daar zit dus nog volop ruimte voor verbetering! Maar we kunnen nu al absoluut terugkijken op een zeer goed eerste jaar in de Nieuwlandstraat en hopelijk zet deze groei door.”
Recente reacties