
Op dit moment komt circa 50% van de bezoekers van de binnenstad op de fiets en de gemeente Tilburg zou graag willen dat nog meer mensen op de fiets komen, in plaats van met de auto. Om dit voor elkaar te krijgen heeft de gemeente een onderzoek laten uitvoeren naar het fietsparkeren in de binnenstad en het resultaat, het rapport ‘Advies verbeteren fietsparkeren centrum Tilburg’ van onderzoeksbureau ‘Plein Civiel’ is op 16 maart 2017 verschenen.
Voor Tilburgers die regelmatig met de fiets naar de binnenstad gaan, is het rapport een feest van herkenning, een opsomming van feiten die ‘allang gemeengoed’ zijn. Wie snel even een boodschap wil doen, gaat niet naar een parkeerkelder om zijn of haar fiets te stallen. Dat doe je eerder als je langere tijd in de binnenstad blijft, bijvoorbeeld om uit te gaan of om te gaan werken. Daarnaast zijn ook de sluitingstijden of de ingangen niet altijd even logisch.
En ook het parkeren buiten op straat heeft nadelen. Het kan er algauw rommelig uitzien, fietsen kunnen hinderlijk in de weg staan en lang niet altijd is duidelijk of fietsparkeren op een bepaalde plek nou wel of niet mag.

In algemeen geldt, dat er nog veel te verbeteren valt in de communicatie over de bewaakte fietsenstallingen en de bewegwijzering er naartoe. Terwijl voor het fietsparkeren buiten op straat te weinig voorzieningen zijn op de daarvoor logische plekken. Bovendien zijn fietsenstallingen, zowel overdekte als buiten op straat, lang niet altijd geschikt voor zwaardere bakfietsen, transportfietsen en elektrische fietsen, terwijl deze soorten fietsen wel steeds meer gebruikt worden.
Tot slot nog wat ‘losse feitjes’ over fietsen, uit het rapport.
Veel fietsers willen hun fiets even snel stallen om een boodschap te doen terwijl anderen hun fiets parkeren en een hele dag gaan werken. Mensen die hun fiets kort parkeren, willen vooral snel hun fiets kwijt. Je zet hem op de standaard of ergens tegenaan en neemt ook niet de moeite om hem extra te bevestigen. De parkeertijd is een half uur tot een uur. Lang parkeerders willen hun fiets minimaal ergens aan vastmaken, of stallen waar er toezicht of bewaking is.
Fietsers vertonen kuddegedrag en zetten hun fiets het liefst naast andere fietsen. Palen en hekken nodigen ook uit om tegen te parkeren.
Wees blij met de enorme hoeveelheid fietsen, auto’s geven in de binnenstad veel meer problemen. Op één autoparkeerplaats kun je maar liefst 8 tot 14 fietsen kwijt.
Als de voorzieningen eenmaal goed zijn, gedragen fietsers zich ook goed. Als je besluit de wensen van fietsers te negeren, gaat het mis.
Een bezoeker die op de fiets naar de binnenstad gaat, geeft gemiddeld 6% meer uit dan een bezoeker die met de auto komt (bron: onderzoek DTNP/Radboud Universiteit).
Recente reacties