Zelf-bedieningsknuffel: het Squease-drukvest

Je kent dat misschien wel. Je staat in een grote supermarkt en alles lijkt op je af te komen: de kleuren, de vormen, de winkelende mensen. De lichten aan het plafond en om je heen. Het geratel van de winkelkarretjes, de muzak uit de speakers, het huilen van een baby verderop. En overal de producten in de schappen, die schreeuwen om in je mandje te belanden en mee te reizen via de kassa op weg naar huis. En vaak kom je dan thuis met of geen of weer te veel boodschappen en een even vol hoofd. Heb jij dat ook?

Dan ben je misschien wel een potentiële gegadigde voor het Squease-drukvest. Een uitvinding van een groepje afgestudeerde jonge ondernemers uit Eindhoven, die dit zelf te bedienen hulpmiddel bij stress, spanning en een teveel aan zintuiglijke prikkelingen ontwikkelden en in 2012 op de markt hebben gebracht.

Katrien Ploegmakers is een van die uitvinders en vertelde www.tilburgers.nl-verslaggever Stefan

Pietersen enthousiast over haar momenteel helaas wat onbekende en toch zo hulpvaardige boreling.

Ploegmakers: “Ongeveer vier jaar geleden studeerden wij vieren in Londen en waren wij toe aan ons afstudeer-project. Via via kenden wij Alex, een tiener met autisme. Door hem kwamen wij op het idee om iets te ontwikkelen voor hem en anderen met zijn probleem. We hoorden namelijk dat hij vaak in supermarkten en andere drukke plaatsen overspoeld raakte. Vervolgens klampte hij zich vast aan zijn ouders, als waren zij een knuffel. Maar dat kon natuurlijk niet altijd en overal, en zeker niet met vreemden.

Daar wilden wij iets voor vinden en begonnen boeken te lezen, documentaires te kijken en gesprekken te houden over autisme en mensen met aanverwante problemen. We ontdekten dat het probleem dat hier speelt een zintuiglijk verwerkingsprobleem betreft. Waardoor sommige mensen met autisme – maar ook ADHD, proprioceptieve stoornis en andere ontwikkelingsstoornissen die met zintuiglijke verwerkingsproblemen van doen hebben – de situatie en zichzelf niet kunnen hanteren. En dat druk vaak verlichting brengt.”

Ploegmakers en haar mede-studenten Innovation Design Engineering probeerden vervolgens, toen het idee geboren was, verschillende modellen en mogelijkheden uit (waaronder elastieken, rijstzakken en andere verzwaringen). En kwamen uiteindelijk met het zogenaamde Squease-drukvest, een opblaasbaar vest dat de gebruiker onder de kleren kan dragen en naar eigen inzicht kan oppompen met een bijgeleverd handpompje. Tot de gewenste druk is bereikt en de gebruiker rustig tot zichzelf kan komen. De druk, zoals gezegd, kan vervolgens weer worden verminderd of vermeerderd naar eigen inzicht.

Met, natuurlijk, een vriendelijke aanwijzing van Squease zelf. Ploegmakers demonstreert het met een vest: “Kijk, er zitten verschillende luchtkamers in. Die worden over het gehele oppervlak gelijkmatig opgeblazen. Maar we raden wel aan, om, als je het drukvest aandoet, het niet te strak vast te klitten. Dus dat je met je hand nog wel tussen vest en lichaam kunt komen, voordat je het oppompt.”

Het voornaamste is, benadrukt Ploegmakers:”Dat je je bewust wordt van je lichaam en dusdanig je op iets anders kunt richten dan de overprikkeling waaraan je blootstaat. In de toekomst, als dit vest gaat lopen, denken we bijvoorbeeld ook nog aan een druk-broek en andere kledingstukken met aanpasbare druk.”

Voorlopig loopt het product nog niet als verwacht. Ploegmakers: “We hebben een paar honderd drukvesten verkocht tot nu toe. Deels wijten we dat aan het feit dat ons product nog niet de vereiste bekendheid heeft. Maar het ligt, denken we, ook aan het feit dat het momenteel crisistijd is. Dat mensen die tot de potentiële doelgroep behoren, momenteel niet het geld hebben om het te kopen. Daarom bieden we het drukvest op het moment ook te huur aan, voor een paar maanden voor men het eventueel, minus de huurprijs, aanschaft. Ook bestaat het plan om op locatie (zoals onlangs in wijkcentrum De Poorten in Tilburg) mensen fysiek te laten kennis maken met het drukvest en hoe dat aanvoelt: een ‘speciale sensatie.’

Er is ook reden om het winstgevend maken van het drukvest hoopvol in te zien. Het drukvest werd dan wel oorspronkelijk ontwikkeld om iets te maken voor mensen met autisme-spectrum stoornissen met deze zintuiglijke verwerkingsproblemen (80 procent van alle mensen met ASS). Maar de toepassing is breder te leggen. Ploegmakers: “Het drukvest kan ook helpen bij het verminderen van stereotiepe bewegingen, prioperceptieve problemen, zelf-beschadiging en diverse slaapproblemen. Bij het laatste in de categorie van het moeilijk in kunnen slapen, doordat je moeite hebt om kalm te worden. Je de achterliggende dag nog even door je hoofd moet laten spelen en/of aan het malen slaat. Wij horen van mensen die ons drukvest dragen dat het ze vaak helpt om zich te concentreren op het vest en hen voldoende tot rust brengt om te gaan slapen.”

Voor mensen die bang zijn voor eventuele hinderlijke zichtbaarheid van het drukvest hebben Ploegmakers en haar mede-innovators twee oplossingen gevonden. Ten eerste wordt bij het drukvest ook een capuchon-vest aangeboden, in verschillende kleuren en modellen. Dit kan over het drukvest aangetrokken worden en beschermt de drager niet alleen tegen zintuiglijke overprikkeling en pottenkijkers, maar zorgt er ook voor dat deze er zo normaal mogelijk uitziet. Bovendien, zo demonstreerde Ploegmakers uw verslaggever, is er rekening gehouden met het ontwerp van het drukvest dat je van buiten niet kunt zien dat je iets onder je kleding draagt.

Ploegmakers: “Uiteindelijk zijn we met dit project begonnen om mensen een hulpmiddel te bieden met hun zintuiglijke problemen. Niet met het plan om er rijk van te worden, maar om iets voor hen te kunnen maken wat hun leven ‘beter, makkelijker, leuker’ maakt.”

Het Squease-drukvest is te koop via o.a. de web-winkel van Squease (www.drukvest.nl), Per Saldo en Sensocare en kost, inclusief BTW, 295 Euro (en, met capuchon-vest erbij, 355 Euro).

Voor meer informatie: www.squeasewear.com Half juni 2013 komen ook maten op de markt voor kinderen vanaf vijf jaar.

Geef een reactie