Vrijdagmiddag 10 oktober presenteerde wethouder Erik de Ridder (CDA, financiën en economie) de Begroting voor 2015 aan de media. Het gaat om een concept waarover de gemeenteraad op 10 en 12 november een besluit gaat nemen. Het volledige budget van de gemeente is voor het komende jaar €861,4 miljoen (861.400.000 euro).
Ondanks de drie gigantische transities (ombuigings- en bezuinigingsoperatie) waarin veel taken van de landelijke overheid naar aan de gemeente worden overgedragen in 2015, hoeven er in de gemeentelijke Begroting 2015 nog geen concessies worden gedaan aan het ambitieuze coalitieakkoord van D66, SP, GroenLinks en CDA. De begroting wordt sterk beïnvloed doordat de Participatiewet, de Jeugdzorg en de nieuwe Wmo/AwbZ vanaf 1 januari 2015 worden ingevoerd, waarvoor de gemeente verantwoordelijk wordt.
In de Begroting zijn de voornemens uit het coalitie-akkoord uitgewerkt en zijn er prijskaartjes aan gehangen. Daar komt bij, dat de financiële situatie van de gemeente er in het voorjaar beter uitzag, dan nu het geval is. Ondanks dat er minder geld is dan verwacht, gaat de gemeente Tilburg de komende drie jaar toch €20,5 miljoen in de stad investeren. Onder andere in onderwijs, cultuur, arbeidsmarkt en participatie, zorg en welzijn, groen, veiligheid en dienstverlening. Deze dienstverlening houdt concreet in dat de Stadswinkels weer zullen open gaan.
Om de begroting 2015 kloppend te krijgen wordt er 4 miljoen afgeboekt uit de Algemene Reserve en 1,8 miljoen extra bezuinigd. De gemeente doet dit voornamelijk door ‘het lucht uit de begroting’ te halen. Dit houdt in, dat gereserveerde bedragen op posten in de begroting, die in voorgaande jaren niet opraakten, in de Begroting 2015 worden verlaagd. Hierdoor wordt de gemeentelijke begroting 2015 wel een stuk risicovoller, wat betekent dat eventuele tegenvallers komend jaar moeilijker zijn op te vangen.
Deze minder rooskleurige, financiële situatie is met name veroorzaakt doordat het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft besloten om het beschikbare geld voor onder meer uitkeringen en arbeidsbeleid anders onder alle gemeenten in Nederland te verdelen. Hierdoor zal Tilburg in de komende drie jaar 12 miljoen euro minder krijgen van het Rijk, waarvan 6 miljoen euro minder in 2015.
Echter, hierover is het laatste woord nog niet gesproken omdat veel gemeenten het niet eens zijn met de verdeling. De verdeling van het beschikbare geld onder alle gemeenten is onder andere gebaseerd op het aantal inwoners, het aantal werklozen en de samenstelling van huishoudens per gemeente. In totaal gaat het om circa 60 verschillende criteria waarnaar wordt gekeken. De gemeente Tilburg is het niet eens met de verdeling omdat het Ministerie veel minder uitkeringsgerechtigden en alleenstaanden heeft meegerekend dan daadwerkelijk in Tilburg wonen. Dit probleem geldt hetzelfde voor veel andere steden. Het gaat hierbij in Tilburg om een verschil van zo’n 1.500 mensen. Op 30 oktober gaat de wethouder hierover in overleg met staatssecretaris van financiën Eric Wiebes.
Woonlasten. Voor de Tilburgers zijn er het volgend jaar geen grote belastingstijgingen te verwachten. Op basis van de waarde van een gemiddelde woning bedragen de woonlasten in 2015 €555,71. Ten opzichte van 2014 betekent dit een stijging van € 17,15 ofwel 3,2%, na een lichte daling van vorig jaar (Tientje van de Ridder) van 15 euro op de afvalstoffenheffing. De OZB stijgt 0,5% in plaats van de eerder aangekondigde 1% boven de inflatiecorrectie.
Vrouwenopvang. De beschreven verdeling van geld van her Rijk naar de gemeenten heeft ook grote gevolgen voor de opvang van vrouwen, die noodgedwongen hun huis moeten verlaten. Het nieuwe verdeelmodel valt nadelig uit voor het budget van onze gemeente voor 2015 en verdere jaren. Op dit moment ontvangt de gemeente jaarlijks ongeveer € 5,1 miljoen. De bezuiniging door de landelijke overheid loopt op tot 49% in 2018. Deze bezuiniging wordt doorgevoerd naar organisaties in de stad, waardoor deze organisaties mogelijk in financiële problemen kunnen komen.
1 reactie
Voeg die van jou toe →De kunst van begroten bestaat uit het vermogen zo realistisch mogelijk te ramen. Verder om alleen posten op te nemen die echt binnen het begrotingsjaar spelen. Majoreren om eventuele tegenvallers op te vangen is geen goede begrotingsattitude.
Van de drie transities is in Tilburg afgesproken dat daar de trap op trap af methode voor wordt gehanteerd. Dat wil zeggen “geen cent erbij, we doen het met de rijksmiddelen”, kortom, veel extra financiële ruimte is er voor de transities in de begroting niet opgenomen.
Het feit wil dat de Gemeente Tilburg de afgelopen jaren veel geld heeft overhouden op basis van de begroting. Deze ” lucht” genoemde overschotten zijn deels ingezet voor nieuw beleid (bijv.Were Di) en deels gestort in de reserves grootschalige investeringen. Op het oog te doen, maar daarmee worden de middelen wel ” hard” voorbestemd. Feitelijk krijgen ze daarmee op een indirecte manier een andere bestemming. Dit begrotingstechnisch rommelen kan nadelig uitpakken voor de andere gemeentelijk taken. Anders gezegd; wellicht hadden bepaalde bezuinigingen niet gehoeven als er beter aan de wind was begroot.
Tilburg is beslist geen armlastige gemeente vanwege de goed gevulde reserves. Dat daar nu 4 miljoen euro uit de algemene reserves gehaald kan worden is het bewijs. Het tweede bewijs is dat er 1,8 miljoen euro gedekt kan worden met “begrotingslucht”. Wel meent men desondanks 3,2% meer bij de burger op te moeten halen! Geeft geen zorgvuldige indruk. Financieel oogt alles solide, maar financieel inhoudelijk is het weinig kies!
Dat het aan de wind begroten (meer realistisch begroten) meer risico’s kan inhouden is absoluut waar. De rommelmarge is verdwenen en tekorten zijn dan harde constateringen. Bestuurlijk is er dan wel meer “to the point” bespreekbaar en de besluitvorming is dan ook meer direct. Bij behoorlijk bestuur is dat tenslotte het uitgangspunt!