Voor wie nu al schoon genoeg heeft van de schijnbaar permanente bouwputten in en rond de Binnenstad, is er slecht nieuws: dit gaat tot zeker eind 2024 duren, maar mogelijk nog wel langer als het tegenzit. We hebben de plannen zoveel als mogelijk op een rij gezet, waarbij als vanzelfsprekend geldt: hoe verder in de toekomst hoe meer onzeker of het zal uitkomen zoals nu wordt voorzien.
November 2021
De plannen voor het eerste gedeelte, het Willemsplein zijn bijna klaar kunnen worden uitgevoerd. Inmiddels is het Stadhuisplein al ingericht en dit is pas het begin. De verbouwing van het Willemsplein kan direct na Carnaval starten, begin maart 2022. Het Willemsplein zal naar verwachting in juli van 2023 klaar zijn.
Februari 2022
De Maawmuur wordt verplaatst naar een andere locatie. Maar waar naartoe is nu nog niet bekend. De Pergola van Jo Coenen op het Koningsplein wordt dan ook verwijderd.
Maart 2022
Direct na Carnaval wordt de parkeergarage onder het Willemsplein gesloopt. Daarbij wordt meteen de fontein van Beljon teruggebracht in zijn oorspronkelijke staat en wordt de watergoot verwijderd. Deze goot hoort niet bij het originele ontwerp van de fontein.
Vervolgens wordt tussen het Stadhuis en de kerk een nieuwe entree naar de kelder van het Stadhuis aangelegd (zie bijlage 4). Dan wordt ook de trap van het Paleis verlengd om aan te sluiten op het nieuwe Willemsplein.
De nieuwe kelderingang voor werknemers van de gemeente wordt een betonnen trap met een fietsgoot. Daarnaast wordt er voor werknemers een volwaardige personen- en containerlift in het Stadhuis gerealiseerd, speciaal voor bakfietsen, aangepaste fietsen, E-scooters, scootmobielen en containers.
Augustus 2022
Paleisring en Schouwburgring zijn nu bijna klaar qua voorbereiding en met de uitvoering wordt begonnen als het Willemsplein klaar is; augustus 2022. Dan verhuist ook de zaterdagmarkt van het Koningsplein naar het Stadsforum.
Na de zomer 2022, wordt de ruimte onder het Willemsplein waar de parkeergarage van de gemeente zat, opgevuld met boomgrond en waterretentiekratten. Dit zijn speciale bakken onder de grond die regenwater kunnen opslaan, dat later weer voor de bomen gebruikt kan worden bij droogte. Daarna wordt overal het straatwerk in natuursteen aangebracht en wordt het terras rondom de begane grond van het Stadhuis gelegd.
In najaar van 2022 worden de nieuwe bomen ingeplant. De hemelboom in de tuin van de Heikese kerk blijft behouden. Op het Stadsforum worden in totaal 73 nieuwe bomen in de volle grond aangeplant; dus niet meer in plantenbakken. Het gaat om 11 verschillende soorten, waarvan 15 naaldbomen en 58 loofbomen.
Om ervoor te zorgen dat de Cityring inderdaad autoluw wordt, zoals de gemeenteraad in oktober 2021 heeft besloten, wordt ook 2023 een jaar van bouwputten en werkzaamheden in de Binnenstad.
Januari 2023
In 2023 wordt begonnen met wegwerkzaamheden op achtereenvolgens de Heuvelring, het Stadhuisplein, Paleisring, Schouwburgring en Noordhoekring. Deze wegen worden allemaal versmald naar één rijbaan en de
vrijkomende ruimte wordt heringericht. Hier komt extra ruimte voor voetgangers en fietsers. Waar mogelijk worden bomen in de volle grond geplant. Daar waar ruimte vrij moet blijven voor evenementen of de kermis wordt gekozen voor voorzieningen die verplaatsbaar zijn, maar dan van hogere kwaliteit dan de inmiddels beruchte golfbaan. Dit moet allemaal vóór 2024 klaar zijn.
Terwijl in 2023 aan de Paleisring en Schouwburgring wordt gewerkt, zullen op het Stadhuisplein ook nog ‘Bedriegertjes’ worden aangelegd; waterfonteintjes om mee te spelen. De bushalte wordt dan verplaatst naar de andere kant (oostkant) van de Katterug.
Ten slotte zijn de Schouwburgpromenade en het Louis Bouwmeesterplein aan de beurt voor een nieuwe inrichting. Echter: hiervoor zijn het plan én de financiering nog niet rond. Tegelijkertijd begint in 2024 de verbouwing van het Koningsplein.
2 reacties
Voeg die van jou toe →Dank voor deze informatie.
Hoe gaat het proces van herinrichting/vernieuwing van Schouwburgpromenade en Louis Bouwmeesterplein verlopen? In het verlengde van het Stadsforum verdienen deze plekken eveneens een kwalitatieve impuls qua inrichting en verblijfsklimaat. Met name verdient de parkeergarage L. Bouwmeesterplein aandacht. Om een goede parkeervoorziening aan de zuidwestelijke kant van het centrum te realiseren zou deze garage naar mijn mening moeten worden gesloopt en ondergronds nieuw moeten worden gebouwd (naar het voorbeeld van de parkeergarage ‘ t Zand in Brugge). Dat biedt ruimte voor aansluiting met het gebied ten westen van het plein tot en met het Lieve Vrouweplein, geeft ruimte voor bebouwing en vergroening etc.
Dank voor dit bericht. Zeer de moeite waard.
Jacques Franssen