“Over 10 jaar zal het ondenkbaar zijn dat er in 2019 nog 20.000 auto’s met minimaal 50 kilometer per uur over de Cityring hebben gereden. Je wordt in 2030 vreemd aangekeken als je niet met gepaste snelheid naar de parkeergarage rijdt.”
Dit citaat komt uit het besluit van het College van B&W (Burgemeester en Wethouders) dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De bedoeling is, dat in de nabije toekomst nog hooguit 8.000 auto’s per dag over de Cityring rijden met hooguit 30 kilometer per uur. Het hangt samen met onderzoeken naar de verkeersnetwerken in de stad en de wens van de gemeente om het Stadsforum en de Koningswei te realiseren.
Om dit plan voor elkaar te krijgen moeten eerst de wegen om Tilburg heen worden verbeterd. De bedoeling hiervan is, dat autoverkeer dat niet in de binnenstad hoeft te zijn, gaat kiezen voor andere routes, zoals de Ringbanen. Volgens het verkeersonderzoek wordt er nu niet voldoende gebruik gemaakt van de ’tangenten’. Door bij het Laar en bij de knooppunten Midden-Brabantweg en Burgemeester Bechtweg (N261) de routering te veranderen, maar ook door op termijn de snelheid op de N261 (richting Waalwijk) te verhogen naar 100 kilometer per uur, gaat de tangentenstructuur beter functioneren en worden ook weer de Ringbanen op hun beurt ontlast. Met name voor wat betreft het vrachtverkeer.
Ringbaan West
Als er niks zou worden gedaan zal in de komende jaren het autoverkeer in de stad flink toenemen. Op de Veldhovenring groeit het autoverkeer dan met 58%, op de Paleisring met 25%, op het NS-Plein met 23%, op de Besterdring met 43% en op de Bisschop Zwijsenstraat met 22%. Deze groei is te fors om nog goed op te kunnen vangen binnen de capaciteit van de wegen in de stad, zoals ze nu zijn. En daar is het verkeer op de fiets en met openbaar vervoer niet in meegeteld.
Ringbaan West kan op termijn geen onderdeel meer uitmaken van de zogenaamde binnenring, want het wordt dan veel te druk. Daarom moet op de knooppunten het doorgaande autoverkeer worden opgevangen en worden doorgeleid naar de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg, dat een deel van de functie van Ringbaan West over zal nemen.
Parkeren in de binnenstad
Mensen die met de auto naar de binnenstad willen, kiezen vaak pas op de Cityring een parkeergarage, zo is gebleken uit het onderzoek. In de toekomst moet dat anders. Dan zullen automobilisten al op de Ringbanen kunnen kiezen voor de door hen gewenste parkeergarage en dient de Cityring alleen nog als parkeerroute. Het systeem van bewegwijzering naar de parkeergarages moet daarom worden vernieuwd. Om bezoekers van buiten de stad te helpen, moeten parkeergarages een andere, meer logische naam krijgen, zo is het idee.
Door het autoverkeer in de Binnenstad meer dan te halveren wil het College bereiken dat de gehele Paleisring en een groot deel van de Schouwburgring kunnen worden veranderd in een groot voetgangersgebied, waarin auto’s alleen stapvoets rijdend welkom zijn om de parkeergarages te gebruiken. Feitelijk houdt de Cityring dan op te bestaan: in ieder geval is het dan geen ring meer. Het doel is om veel meer ruimte te maken voor voetgangers en fietsers. Een uitgebreide, rijk geïllustreerde uitwerking voor de plannen is te vinden in het document ‘Netwerkanalyse: ruimtelijke meerwaarde‘ van adviesbureau ‘Goudappel Coffeng’.
Overigens: ook onder meer Eindhoven, Helmond en Breda zijn aan het werk met vergelijkbare plannen voor hun binnensteden. Al dan niet ingegeven door de coronacrisis. Over een jaar of 10 weten we welke stad hier het beste in geslaagd is.
2 reacties
Voeg die van jou toe →Goede idee met de bus na centrum .
Hoefakkerstraat groot probleem parkeren .Veel bedrijven parkeren in de hoefakkerstraat .Omdat besterdplein betaald parkeren is .Als je Nicolaas Pieckstraat kijkt vergunninghouders is de straat altijd bijna leeg .
Cityring 30 kmh.
We moeten de illusie verlaten dat steden met auto’s bereikbaar moeten zijn.
Daarom bij de invalswegen reuze grote parkeerplaatsen met een shuttlebus die iedere 15
minuten een rondje binnenstad maakt.
Voor Amsterdam parkeer ik in Abcoude of Vleuten en voor Parijs in de buurt van het eindpunt
van een Metrolijn.
De bevoorrading van winkels zal s’nachts moeten.
Laten we tevens de bevolkings aanwas stoppen, gekker moet het niet worden.