Tegenstrijdigheden

Foto: Paula Anguita

Als brave, gehoorzame burger ben ik al máánden niet in de Binnenstad geweest om te winkelen. Hooguit heb ik ons stadscentrum op de fiets doorkruist op weg naar een ander stadsdeel. Niet dat het moeite kost om niet te winkelen, want spullen kopen is nooit een hobby van mij geweest.

Heel ‘corona-proof’ dus, want “blijf thuis en vermijd drukte” is het devies.

De steeds luider klinkende oproep “koop lokaal” vind ik dan ook een tegenstrijdige. Tuurlijk: onze winkeliers hebben het moeilijk als wij brave burgers zich aan de oproep houden om vooral thuis te blijven en dus niet te gaan ‘funshoppen’, zoals onze premier graag wil. Daar moest iets op gevonden worden.

Lerend van de grote postorderbedrijven webwinkels heeft het Binnenstadmanagementteam (BMT), gefinancierd (?) door het Binnenstad Ondernemersfonds, een website in het leven geroepen met een bezorgservice.

Het kost trouwens wel even moeite om te ontdekken wie de initiatiefnemer is, want de site lijkt zoveel op andere websites van de stichting Marketing Tilburg, dat het de vraag oproept waarom deze moeite niet óók wordt genomen voor andere winkeliers in de stad, buiten het centrum. Tegenstrijdigheid.

Afijn. We kunnen dus heel ‘corona-proof’ online funshoppen bij 25 van de 600 ondernemers in de binnenstad van Tilburg. De andere 575 doen blijkbaar (nog) niet mee. Nou is de kracht van de bekende webwinkels, dat ze hun volledige aanbod online hebben staan, zodat je thuis kunt zoeken, vergelijken, bestellen en afrekenen. Van bol punt com is bekend, dat het een slordige 900 andere (web)winkels op deze manier faciliteert.

Screenshot van de website www.centeroftilburg.com.

Zo niet bij ‘De Binnenstad Bezorgt’. De funshopper krijgt eerst alleen een foto van de zaak en het bezoekadres te zien. En als hij of zij klikt nog eens het bezoekadres en ook het telefoonnummer en het e-mailadres. Met ten slotte een link naar de website van de ondernemer. Sommige hebben wel twee artikelen uit hun assortiment op hun website staan, anderen wat meer of helemaal niks. Hoe spijtig ook voor onze winkeliers, niet hun mooie winkels maar hun mooie producten willen we als eerste zien. Deze tegenstrijdigheden gaan onze ondernemers niet de crisis door helpen.

Foto: Paula Anguita

Bij zoveel tegenstrijdigheden vraag ik me af wie hier over na hebben gedacht en met welke motivaties en kennis. We kunnen het met z’n allen vervelend blijven vinden dat er zoveel online besteld wordt bij de bekende webreuzen, maar als het alternatief geen alternatief is, kunnen we óf met z’n allen de coronaregels overtreden en weer met z’n allen gaan funshoppen in de binnenstad van Tilburg, met alle Covid19 besmettingen tot gevolg óf we blijven bestellen bij de goed en slim in elkaar gestoken webwinkels, de wél hun koopwaar tentoon stellen.

De derde optie is, om hiervan te leren en een échte webshop te bouwen naar voorbeeld van bol punt com, waarin het aanbod van alle aangesloten ondernemers op de eerste plaatst staat en daarmee het gemak van de consument. Want het is immers een oud gegeven dat vooral gemak verkoopt. Dan is enige haast wel geboden, want het kalf dreigt te verdrinken en de put is nog lang niet gedempt.

Geef een reactie