(Voor Oscar)
De stad waarin alle burgers een bedrijf zijn. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar gemeente Tilburg is er al helemaal klaar voor.
De afgelopen anderhalf jaar heb ik me persoonlijk bezig gehouden met een project dat de Journalistenkamer zou gaan heten. Hoe het daarmee is afgelopen is eerder afdoende verhaald. Dit is slechts een hilarisch staartje.
Voor de Journalistenkamer had ik namelijk, met toestemming van de twee projectambtenaren en instemming van het gehele betrokken team, een domeinnaam met webhosting geregeld. En omdat er nog geen budget was, even voorgeschoten. Om precies te zijn: 69 euro en 1 cent. En uiteraard mocht ik dat terugkrijgen. Beleid wordt immers gefinancierd uit belastinggeld en niet uit persoonlijke budgetten van burgers die vrijwillig en onbezoldigd meehelpen.
Dat gaat dan ongeveer als volgt.
Mail van mij aan administratie:
“Bij deze verzoek ik vergoeding voor gemaakte kosten van de hosting voor journalistenkamer.nl 2018 – 2019. Factuur op pdf zit in de bijlage. “
Antwoord van Crediteurenbeheer aan mij:
“Bedankt voor het verzenden van uw factuur naar facturen@tilburg.nl. Wij controleren vanuit de Gemeente Tilburg uw factuur op de wettelijke factuureisen. Wij kunnen uw factuur daarom niet in behandeling nemen, ten oorzaak hieraan ligt het ontbreken van een van de factuureisen en/of het niet inzenden van uw factuur in Pdf-formaat. De factuureisen waar u aan moet voldoen zijn de volgende:
* adressering
* BTW nummer, indien van toepassing
* KvK nummer, indien van toepassing
* Banknummer
* N.a.w. gegevens leverancier
* factuurdatum
* uniek volgnummer, factuurnummer
* omschrijving levering of dienst
* bedrag levering of dienst excl. BTW
* percentage en bedrag van de BTW
Daarnaast zouden wij u erop willen attenderen ons inkoopordernummer en/of naam van de opdrachtgever, dan wel kopie vd opdracht mee te sturen bij de factuur, zodat wij deze sneller kunnen verwerken. Zou u de factuur die voldoet aan alle wettelijke factuureisen in Pdf-formaat opnieuw willen insturen naar facturen@tilburg.nl.”
Mijn tweede e-mail aan crediteurenbeheer, met CC naar afdeling sociaal (want één van de projectambtenaren werkt daar en is op de hoogte.):
“Beste,
Ik snap hier echt niks van. Ik ben particulier en heb geen kvk-nummer en ook geen btw-nummer. En welk factuurnummer en factuurdatum wilt u zien? Ik snap uw regels niet. Ik heb als vrijwilliger geheel onbezoldigd en belangeloos meegewerkt aan de uitwerking van het beleid van de gemeente Tilburg. Hiervoor heb ik kosten gemaakt – als privé-persoon – zoals te lezen is in de factuur die ik al eerder heb toegestuurd.”
Ondertussen kwam de herinnering terug aan een tweet van de wethouder dienstverlening en financiën over zijn ‘rode knop’, die hij in het begin van zijn ambtstermijn in het leven had geroepen voor het melden van overbodige regels. Zijn partij is daarvan. Dus ik besloot dit antwoord CC wethouder te verzenden.
Afdeling sociaal antwoordt per e-mail aan mij:
“Dag Paula,
De gemeente volgt de wettelijke factuureisen. Graag de gevraagde informatie – in rood weergeven – toevoegen. Heb je vragen – omdat je bijv. niet bent ingeschreven bij de KvK – bel dan even met de contactpersoon. Helaas kan ik het niet mooier maken.”
Wethouder aan mij, in een e-mail terug:
“Hallo Paula,
Gefeliciteerd!
Jij bent beland in de diepste spelonken van ons administratief systeem; hoe voelt dat? Kun je misschien weer een column over schrijven; graag gedaan!
Op dit moment wordt even uitgezocht wat er precies met jouw onkosten aan de hand is (waarvoor, hoe, etc). [Afdeling communicatie] is er volledig van op de hoogte en zij bericht jou binnenkort even wat de oplossing is (en waar jouw centen blijven). Ik volg het op de achtergrond; anders wordt die rode knop nóg duurder …”
In een antwoordmail zeg ik de wethouder toe dat hij deze column tegemoet kan zien. (Bij deze…)
Telefoon, afdeling sociaal aan mij:
“Het komt goed, we zijn ermee bezig. Maar waarom is de wethouder nou op de hoogte?”
“Omdat ik in een tweet las dat de wethouder een ‘rode knop’ heeft gelanceerd omdat hij dit soort dingen graag wil weten. Dus hij heeft een CC-tje van mij.”
“Oh, nou ja. Iemand bij de administratie had ook nog gevraagd waarom die vergoeding nog moest worden betaald, aangezien jij negatief over dat mediafonds had geschreven. Dat gaan we uiteraard wel doen. We zijn er druk mee bezig!”
Afdeling sociaal aan communicatie, met CC aan mij:
“In heb telefonisch gesproken met Paula Anguita over haar rekening i.v.m. door haar gemaakte aanloopkosten voor het journalistenfonds (NB het gaat totaal om € 69,01 incl. btw voor domeinnaam + webhosting journalistenkamer.nl in de periode 2018-mei 2019). Anders dan aangenomen, heeft zij geen onderneming (en kan zij ook geen btw verrekenen). Daardoor loopt haar factuur vast in onze administratie.”
Afdeling communicatie aan sociaal, met CC aan mij:
“Dank voor de toelichting. Het ziet er naar uit dat we de onkosten op een andere manier kunnen laten declareren. Onze financiële mensen zijn dat nu op een rijtje aan het zetten. Allemaal erg systemisch (helpt niet mee hè) maar ik verwacht vandaag of morgen een daadwerkelijke oplossing.”
Het relaas werd afgesloten met een appje dat het heus snel goed zou komen. Ondertussen waren minstens vier ambtenaren bezig om mij €69,01 terug te geven.
Maar het lukte: drie weken later kwam het inderdaad goed.
Gelukkig maar, want anders zou het voor 215.000 Tilburgers heel ontmoedigend worden om de gemeente Tilburg te helpen bij de uitvoering van haar beleid. Of zullen we van alle burgers een bedrijf maken? Dan wordt het voor de gemeente Tilburg vast een stukje eenvoudiger.