Coalitieakkoord ‘Meer voor elkaar’ geeft ruimte aan discussie en kritiek

Dit is het vervolg op het artikel “Coalitie: Zes wethouders en één stadshoogleraar willen meer voor elkaar krijgen” van 25 mei 2022.

Het coalitieakkoord is hier te downloaden.

In een persgesprek op woensdagochtend 25 mei is het coalitieakkoord uitgebreid besproken. Politiek leiders Esmah Lahlah (GroenLinks), Beppie Smit (D66), Niels van Stappershoef (VVD) en Yusuf Çelik (PvdA) vertelden over hun akkoord en beantwoordden talloze vragen.

Foto: John Geerts.

Dat er gruwelijk veel woningen nodig zijn en dat die mensen ook allemaal werk, een fijne, gezonde omgeving en groene ruimte nodig hebben, is niet nieuw. Wat wel nieuw is, is de manier waarop dit nieuwe College hiermee om wil gaan .

Tot nu toe werd een bouw- of ontwikkelplan bedacht, werden omwonenden (on)aangenaam verrast als ineens de aannemer de straat inreed, werd al het groen verwijderd en verrees een nieuw gebouw. En als bewoners hadden willen protesteren, hadden ze maar moeten reageren toen het plan ter inzage lag. Dit is gechargeerd, maar is in grove lijnen het beeld dat veel mensen hebben van ontwikkelingen in hun buurt. En vanaf nu gaat dat anders, zo is de bedoeling.

In de eerste plaats is groen geen sluitpost meer in een plan, maar moet het een volwaardig aandeel krijgen. En bewoners moeten vanaf het begin alle nodige informatie krijgen en de gelegenheid om niet alleen mee te praten maar ook mee te bepalen. En dit wordt voor het eerst serieus beleid.

Citaat: Wij zijn de eerste generatie die de gevolgen van klimaatverandering écht merkt en de laatste generatie die er wat aan kan doen.

Bouwen in de wei of in de stad

Muurschildering van Erik Veldmeijer, hoek Veestraat – Oeverstraat.

Het is makkelijk gezegd om in 18 jaar 25.000 woningen te willen bouwen én evenveel groen te realiseren, maar het is nog geen uitgemaakte zaak hoe waar dat dan moet. Landelijk is er al enkele jaren een sterke lobby aan de gang van organisaties die graag ‘in het groen’ willen bouwen. Woningen in de weilanden dus. Onder andere het EIB (Economisch Instituut van de Bouw) maakt zich daar hard voor. Het gebied tussen Breda en Tilburg is één van de regio’s die volgens het EIB prima geschikt zijn om te bebouwen.

(Voor meer achtergrond hierover verwijs ik graag naar het artikel “Wat broodnodige nuance bij de EIB-oproep voor bouwen in het groen” van Stadszaken.)

Het vorige College had daar ten tijde van de Programmabegroting 2022 nog geen oren naar. Er werd alleen nog maar een overleg georganiseerd maar van de twee steden aan elkaar bouwen, was geen sprake en de dorpen tussen Tilburg en Breda moeten kernen blijven zoals ze nu zijn. In het nieuwe Coalitieakkoord is de toon toch een beetje anders.

Citaat: We kiezen ervoor om voornamelijk in de stad en de dorpen te bouwen, niet daar buiten. Investeringen in ons mobiliteitssysteem, groen en voorzieningen zijn daarvoor vanzelfsprekend nodig. Met het Rijk, de provincie en de waterschappen sluiten we samen met de gemeenten in de Baronie en Hart van Brabant, de zogeheten Stedelijke Regio Breda Tilburg, een verstedelijkingsakkoord en woondeal. Zo willen we investeringsmiddelen verwerven, met name uit het Volkshuisvestingsfonds en de Woningbouwimpuls.

Hier lijkt de coalitie op twee benen te hinken. Niet in het groen willen bouwen maar wel geld hiervoor los willen krijgen. Een echt duidelijke keuze ontbreekt, terwijl die maar één keer gemaakt kan worden. Voor oppositiepartijen een uitgelezen kans om hier gebruik van te maken voor hun eigen (politieke) wensen.

Voor nieuwbouw woningen wil het nieuwe stadsbestuur uitgaan van minimaal 35% sociale huur en lage ‘midden huur’, te bouwen door de woningcorporaties. En minimaal 10% particuliere ‘midden huur’. Maar dat wil niet zeggen dat deze verhouding in elke wijk en bij elk project hetzelfde is. In wijken waar weinig huurwoningen zijn, zal het aandeel hoger kunnen liggen en in wijken waar al veel huurwoningen zijn, zullen naar verhouding meer duurdere woningen gewenst zijn. Verder komt er een opkoopverbod voor betaalbare woningen, een leegstandsheffing en zelfbewoningsplicht. Het Huurteam Tilburg blijkt zeer succesvol en wordt voorgezet.

A58 bij Gilze. – Foto: John Geerts.

Tilburg in 2050
Toen de vorige burgemeester, Peter Noordanus, in 2010 aantrad, kreeg hij als opdracht om een Toekomstvisie op te stellen, ‘Tilburg 2040‘. Burgemeester Theo Weterings krijgt een vergelijkbare opdracht: Tilburg in 2050. Hij moet aan de slag om de gesprekken met de inwoners te organiseren en deze toekomstvisie op te stellen. Daar gaan we vast meer van horen!

Citaat: Hoe zien inwoners, ondernemers en organisaties hun stad en hun toekomst? Wat zijn hun angsten, hun wensen en hun toekomstbeelden? Het gaat erom dat we nieuwe inzichten en vergezichten sprokkelen en prakkezeren wat deze betekenen voor Tilburg in 2050. We zijn niet op zoek naar DE oplossing of HET grote al omvattende idee, maar naar nieuwe vondsten.

Hoe dan? 
Een akkoord als dit, waarin alleen in grove lijnen staat beschreven wat het nieuwe stadsbestuur wil, is “Hoe dan?” de meest gestelde en meest dringende vraag. En de beantwoording daarvan komt later via ‘Uitvoeringsbrieven’.

De beoogde wethouders: Maarten van Asten, Rik Grashoff, Esmah Lahlah, Yusuf Celik, Marcelle Hendrickx, Bas van de Pol. – Foto: Dolph Cantrijn.

Op donderdag 2 juni 2022 wordt het nieuwe College geïnstalleerd. Dat is meteen het startpunt waarna  de wethouders de stad in moeten om in  overleg   te gaan met de gemeenteraad,  de inwoners, ondernemers,  maatschappelijke organisaties  en de wijk-  en  dorpsraden. Het doel hiervan is, om te leren hoe al deze plannen zouden kunnen worden uitgevoerd. Het resultaat van deze gesprekken in de stad en de dorpen komt terecht in ‘uitvoeringsbrieven’, van elke wethouder één. Onderdelen daarvan zijn geld, capaciteit, processen, planning en samenwerking met partners. Deze brieven worden in het najaar aan de gemeenteraad aangeboden bij de vergadering over de Begroting voor 2023, steevast in de eerste hele week van november.

Onder al dit optimisme gaat ondertussen ook onzekerheid schuil. Dit wordt veroorzaakt door de financiële uitwerking van het regeerakkoord van het Kabinet Rutte IV voor gemeenten, dat in 2026 een zeer negatieve ontwikkeling laat zien. Het lijkt erop dat gemeenten dan veel minder geld zullen krijgen, maar dat is nu nog heel onduidelijk. Mede op basis van kritiek vanuit gemeenten komt er in juni een aanvullende nota vanuit het Rijk, die gemeenten meer perspectief moet bieden voor deze jaarschijf. Dan pas komt er meer duidelijkheid over de financiële situatie die er over vier jaar aankomt. Reden waarom er nu nog weinig over de financiën wordt gesproken.

Presentatie aan de stad
Inwoners en vertegenwoordigers van organisaties in onze gemeente krijgen de mogelijkheid om een toelichting te ontvangen op de inhoud van het akkoord en tevens kennis te maken met de kandidaat-wethouders. Zij kunnen hiervoor op dinsdag 31 mei 2022 vanaf 19.30 uur terecht in MFA De Symfonie aan de Eilenbergstraat 250.

Meer de buurt betrekken, met alle procedures en inspraak van dine, en toch op korte termijn meer woningen gaan realiseren? Klinkt niet als een geloofwaardig recept.
Tel daarbij op de financiële onzekerheden, en dan wordt het toch een wel wat erg optimistisch verhaal.
Wat is hier de realiteitswaarde van?

Geef een reactie