De Pont verwerft Sleutelwerk René Daniëls

Het De Pont museum in Tilburg heeft een essentieel werk aangekocht van de Nederlandse schilder René Daniëls. Het schilderij Lentebloesem uit 1987 bevond zich lange tijd in een privécollectie in Zwitserland en is vanaf vandaag voor iedereen te zien in De Pont. Het schilderij kon worden aangekocht dankzij een genereuze schenking van kunstenaar Marlene Dumas. Het is het eerste schilderij van René Daniëls in de collectie van het museum, dat drie schilderijen in langdurig bruikleen heeft.

René-Daniëls, Lentebloemen (1987), olieverf-op-doek, 150 x 200 cm, Collectie -De Pont museum, c/o Pictoright Amsterdam 2023

De Pont directeur Martijn van Nieuwenhuyzen: “Met Lentebloesem heeft De Pont een sleutelwerk van René Daniëls verworven. Het schilderij is het eerste in een reeks waarin de kunstenaar reflecteert op zijn eigen oeuvre en op de praktijk van het maken van tentoonstellingen. Hij doet dit via een motief dat hij in Lentebloesem twaalf keer in groene verf op een witte ondergrond herhaalt, het ‘vlinderstrikje’ – een beeld dat zowel associaties oproept met een kleding-accessoire als met het perspectivische aanzicht van een museumzaal. Het is fantastisch dat dit belangrijke werk van één van de bekendste levende Nederlandse schilders weer publiek toegankelijk is dankzij het gebaar van een collega-kunstenaar.”

Marlene Dumas: “Het is een voorrecht te mogen bijdragen aan de verwerving van een schitterend werk van de belangrijkste schilder van mijn generatie door een Nederlands museum. René Daniëls heeft een onvergelijkbare eigen schilderkunstige beeldtaal ontwikkeld. De Pont heeft prachtige tentoonstellingen van René gemaakt, maar het museum miste een schilderij in de vaste collectie. René gaf veel onvoorwaardelijke steun aan mij en andere jonge kunstenaars en bleef een inspiratiebron zonder vervaldatum. Dit is een kleine dankbetuiging.”

René Daniëls 1950, Eindhoven
Woont en werkt in Eindhoven

Het gelaagde, paradoxale en spitsvondige oeuvre van René Daniëls is van meet af aan van belang voor de ontwikkeling van de schilderkunst. In zijn schilderijen en tekeningen combineert hij humor met ernst, belangrijke met triviale zaken en woord met beeld. Daarbij is hij zich voortdurend bewust van de rol en de geschiedenis van kunst en zijn eigen positie daarin. Maar zijn belangrijkste troef is ongrijpbaarheid. Daniëls heeft zich altijd verzet tegen eenduidige interpretaties van zijn werk. In zijn schilderijen en tekeningen kantelt hij voortdurend perspectieven en laat hij betekenissen zweven. Alsof hij zich als geen ander realiseert dat juist in twijfel de spanning schuilt. Hierdoor zet zijn werk voortdurend aan tot kijken en nadenken.

Al sinds de openingstentoonstelling van De Pont in 1992 is werk van René Daniëls te zien geweest in het museum. Daniëls’ tekeningen en schilderijen uit de beginjaren van zijn carrière – 1977 tot 1987 – zijn vervolgens in 2007 tentoongesteld. Samen met kunstenaar Hester Oerlemans had hij in 2016 een duotentoonstelling waar zijn (minder bekende) objecten te zien waren. En eind 2021 ging de film René Daniëls gemaakt door kunstenaar Erik van Lieshout in première bij De Pont.

Geef een reactie