Gemeente Tilburg wil meedoen aan Experimentenwet

april-paleisring-cityring-willemsplein-stadhuisMinister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken is bezig met het maken van de Experimentenwet en heeft daarvoor een stappenplan aangeboden aan de Tweede Kamer. Deze wet is bedoeld om gemeenten, die hieraan mee willen doen, de ruimte te geven om al bestaande wetten tijdelijk ‘uit’ te zetten, zodat er kan worden geëxperimenteerd met andere regels. Veel gemeenten zouden bijvoorbeeld willen experimenteren met een Basisinkomen of met een regelarme bijstand. Deze experimenten kunnen op dit moment niet worden gehouden, omdat de bestaande wetten (bijvoorbeeld de Participatiewet) hier in de weg staan.

Als eerste stap gaat de minister samen met andere belanghebbenden, zoals de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) een overzicht maken van de wetten die door de Experimentenwet (tijdelijk) opzij zouden kunnen worden gezet. Tegelijkertijd kunnen gemeenten die mee willen doen aan de Experimentenwet zich hiervoor aanmelden bij het ministerie. De Gemeente Tilburg heeft zich hiervoor aangemeld en heeft zes experimenten aangedragen die zij in Tilburg zou willen houden.

grondwet wikiEén van deze zes betreft het Vertrouwensexperiment, waarvoor delen van de Participatiewet ‘buiten werking’ moeten worden gezet. Bij dit experiment gaat het om de aanpak van de (langdurige) bijstand. Met langdurig wordt bedoeld: mensen die al drie jaar of langer een bijstandsuitkering hebben en voor wie de kans op een betaalde baan heel klein is. Met dit experiment wil de gemeente Tilburg te weten komen op welke manier mensen hiermee om zullen gaan en een antwoord vinden op vragen, zoals: Vinden mensen dan eerder en duurzamer hun pad naar werk, uit de bijstand? Gaan mensen dan voor hun naasten of hun buurt zorgen? Worden ze actief als vrijwilliger of mantelzorger? Welke bewoners wel, en welke niet? Hoeveel besparing levert dit op ten opzichte van de huidige manier van organiseren?

Op 20 april vindt de eerste van vier werksessies plaats, georganiseerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken, met alle gemeenten die zich hebben aangemeld, om de experimenten te bespreken. Naast Tilburg doen ook Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Drechtsteden, Schiedam, Lelystad, Zaanstad, Zwolle en ‘s-Hertogenbosch mee.
 
UPDATE: 18 april 2015 14:50 uur

Gemeentes gebruiken basisinkomen om onder wet uit te komen
TOPICS:basisinkomen
wageningen

Posted By: rob vellekoop 26/04/2015

Tal van gemeenten staan in de rij om het basisinkomen ‘uit te proberen’. Zij experimenteren echter niet met een basisinkomen maar met een uitkering, voor een persoon of een bepaalde groep personen in uitkeringssituaties en dit is uitsluitend bedoeld om onder de Participatiewet uit te komen.

Gemeentes hebben door de bezuinigingen van Rutte II steeds minder geld te besteden. Daarnaast hebben zij groepen langdurige uitkeringsgerechtigden waarmee ze geen kant uit kunnen. Als noodsprong om de druk die overal in het land gevoeld wordt te verlichten lanceren veel gemeentes het basisinkomen. Althans ze lanceren het woord, want een echt basisinkomen invoeren vergt meer dan alleen wat geroep.

Een korte toelichting.
Voorbeeld 1. “MIES start zondagavond 12 april haar crowdfunding voor OnsBasisinkomen.nl. Voor 1 juni zal Frans Kerver de eerste Nederlander zijn, die een jaar lang, elke maand, 1000 euro op zijn rekening krijgt gestort.”

Een ronduit bespottelijk experiment dat helemaal niets met het principe van een basisinkomen te maken heeft. Een basisinkomen is er namelijk voor iedereen, is niet tijdelijk en is geen 1000 euro omdat dit veel te weinig is (zie 5 eisen onvoorwaardelijk basisinkomen).

De gemeente Wageningen is de eerste gemeente die met een ‘basisinkomen’ gaat experimenteren als zij daarvoor toestemming van het ministerie krijgt. Het plan is dat met ingang van 2016 aan een groep van 300 langdurig bijstandsgerechtigden een uitkering wordt verstrekt van 1100 euro per maand gedurende drie jaar. Hun sollicitatieplicht zal vervallen.

Ook dit experiment gaat niet over het basisinkomen, maar over een uitkering die aan een kleine willekeurige groep mensen wordt gegeven. Dat zal in de eerste plaats kwaad bloed zetten bij anderen die een dergelijke regeling niet krijgen. Daarnaast heeft deze regeling een echt voordeel voor de gemeente die dankzij deze basisinkomenuitkering onder de verplichtingen van de Participatiewet uitkomt. Veel meer gemeentes staan om dezelfde reden te trappelen van ongeduld om deze basisinkomensuitkering in te voeren. Dan zullen ze verlost zijn van het juk van de Participatiewet voor langdurig bijstandsgerechtigden waar zij geen kant mee uit kunnen.

Het lijkt fantastisch wat er gebeurt, maar het is slechts windowdressing. Namaak. Fake. De idealistische burger die gelooft in een basisinkomen wordt misleid en met een ‘uitkering’ in het riet gestuurd en Rutte II blijft als lachende derde langs de lijn staan. Er verandert namelijk niets wezenlijks. De experimenten zullen uitgevoerd worden en uiteindelijk zal niemand enthousiast achterblijven. Dan hebben de politici zich van hun goede kant laten zien en ‘bewezen’ dat het basisinkomen niet werkt.

De vijf belangrijkste eigenschappen van het Basisinkomen waar nog geen gemeente aan wil:

1. Onvoorwaardelijk
Door de overheid worden geen tegenprestaties gevraagd.

2. Vanaf 18 jaar
Voor iedere Nederlander vanaf 18 jaar en voor iedere inwoner nadat hij 18 jaar in NL heeft gewoond.

3. Hoogte
De hoogte van het Basis Inkomen is 3 maal de maximaal wettelijk toegestane huur voor een gezinswoning.

4. Geen uitkering, maar een grondrecht
Om een uitkering moet je vragen, het Basis Inkomen ontvang je omdat het een recht is.

5. Financiering
Vindt plaats doordat het totaal beschikbare inkomen meer geleidelijk over de gehele bevolking verdeeld wordt. Dus de topinkomens zullen meer belasting gaan betalen en dit meerdere belastinggeld zal overgeheveld worden naar de mensen die geen inkomen uit werk (meer) hebben door invaliditeit, ouderdom, ziekte of werkloosheid.

Rob Vellekoop, 26 april 2015

Geef een reactie