Ooit, tot ongeveer 2009, had Tilburg een eigen stadsdienst, bekend onder de naam T-bus. De stad kon zelf bepalen hoeveel bussen er reden en waar die stopten. En als ze gratis vervoer wilden aanbieden – bijvoorbeeld aan ouderen, of aan bezoekers van de Tilburgse Kermis – dan kon zij dat zelf regelen.
Maar sinds de regie in handen is gekomen van de Provincie, kan dat allemaal niet meer. De gemeente gaat niet over het openbaar vervoer. De Provincie schrijft concessies uit, dat zijn aanbestedingen, waarop busbedrijven kunnen inschrijven en de gunstigste inschrijver krijgt voor een aantal jaren het recht om het openbaar vervoer uit te voeren.
Volgens de partij van Frans van Aarle, Lokaal Tilburg, moet dat anders. De fractie heeft een initiatiefvoorstel geschreven om ervoor te zorgen dat het stads- en streekvervoer weer in handen komt van de gemeente Tilburg, samen met de kleinere gemeenten in de regio: Hart van Brabant. En op zich best een logische gedachte. “Wij vinden één concessie voor de regio Hart van Brabant, waar we toch al veel beleid mee samen delen, veel logischer aangezien ook ‘Mobiliteit’ als beleidsterrein bij de regio Hart van Brabant ligt.”, aldus het persbericht van Lokaal Tilburg op de eigen website.
Lokaal Tilburg wil de zeggenschap trouwens niet alleen voor zichzelf: ook bewoners en ondernemers mogen van de partij zijn en krijgen dan inspraak.
Het is wel een voorstel waar veel geduld voor nodig is. De huidige concessie (aanbesteding) duurt nog tot 2026. Een goede concessieprocedure duurt algauw twee jaar, zodat je in 2024 moet beginnen. Dat duurt nog lang, maar daarvoor is eerst nóg een lange weg te gaan. De Minister van Economische Zaken en Infrastructuur moet eerst besluiten (met een Algemene Maatregel van Bestuur) dat Tilburg een concessie mag uitschrijven en dit moet ook goedgevonden worden door de Tweede en Eerste Kamer.
Er is nog heel wat werk te verzetten om dit voorstel uit te voeren, de komende jaren
2 reacties
Voeg die van jou toe →En die hebben we in Tilburg ook hoor, moet je eens komen horen hier op 9 hoog wat een lawaai dat maakt! Daar moeten ze echt iets aan doen, dat jammergeluid!
In den Bosch hebben ze nu prachtige electrische bussen!
Voorbeeld om te volgen