Een nieuw goederenspoor van één kilometer lang maakt het bedrijventerrein Loven in Tilburg nu bereikbaar voor elektrische locomotieven.
Voorheen moesten duurdere, meer vervuilende ‘diesellocs’ ingezet worden om met goederen-treinen de logistieke hotspot Tilburg te kunnen bereiken.
Door het ontbreken van een elektrische bovenleiding was het eerder niet mogelijk om met een elektrische locomotief de railterminal te bereiken. Het goederenspoorvervoer van en naar Tilburg werd daarom geheel of gedeeltelijk uitgevoerd met diesellocs. In de praktijk betekende dit dat internationale goederenwagons bij Emmerich of Venlo of zelfs bij rangeerterrein Kijfhoek bij Barendrecht omgekoppeld werden van een elektrische- naar een diesel locomotief.
Vanaf vandaag kunnen treinen zelfs vanuit China direct naar Railport Brabant in Tilburg. Het gebruik van spoor voor vervoer van goederen krijgt een extra stimulans.
Het extra stukje spoor zorgt ervoor dat het vervoer over spoor gemakkelijker wordt en vermindert het aantal vrachtwagenritten naar schatting met 78.000 per jaar. Doordat bedrijven als Sony, Samsung en Fuji hun goederenstroom nu via het spoor tot aan de voordeur kunnen laten komen, hoeven zij geen vrachtwagens meer in te schakelen. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het aantal spitsmijdingen. Het wordt het rustiger op de weg, heeft een positief effect op de leefbaarheid en is duurzamer in energieverbruik.
Beter benutten
De elektrificatie van het spoor is een initiatief van logistieke dienstverlener GVT. Het extra stuk spoorlijn kost € 1,1 miljoen en is vanuit het programma Beter Benutten mede mogelijk gemaakt door logistieke dienstverlener GVT, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant. Het Beter Benutten programma heeft de ambitie om voor 2018 de bereikbaarheidsproblemen op de grootste knelpunten in Brabant met 10% te verbeteren.
Recente reacties