Laure Prouvost met grote tentoonstelling in De Pont

Zaterdag 24 februari 2024 presenteert het Museum De Pont een nieuwe tentoonstelling van Laure Prouvost waarin ze de bezoekers  verrast in haar eigen surreële, absurdistische en poëtische universum. Onder de titel ‘In the mist of it all, above front tears’ wil de expositie maatschappelijk engagement met grenzeloze verbeeldingskracht verbinden door middel van video, sculptuur, performance, textiel en tekst. Op geheel eigen wijze geeft Prouvost een hoopvolle en bevrijdende boodschap over thema’s als ecologie, het vrouwenlichaam en migratie.

Laure Prouvost   OH It Hits Hurts, Gro, 2022
Photo Annar Bjørgli   Courtesy of the artist and Galerie Nathalie
Obadia (Paris and Brussels), Carlier | Gebauer (Berlin and Madrid) and Lisson Gallery (London, New York and Shanghai)

Prouvost transformeert met deze tentoonstelling de zalen, wol-hokken en de grote zaal van De Pont. In een donkere ruimte begeeft het publiek zich tussen zware oliepijpen die uit de grond steken en glanzende, bruine poelen veroorzaken. Besmeurde vogels steken hun snavels snakkend ten hemel en een wormvormig wezen krioelt langs een pijp omhoog. Prouvost neemt je aan de hand door de wereld van Grandma, een van de terugkerende personages in haar oeuvre. In een monumentale, metershoge video-installatie krijgt Grandma vleugels en wordt haar droom om te kunnen vliegen vervuld.

Hemels gewelf en angstaanjagende betovering

De intieme wolhokken van De Pont bieden ruimte aan verschillende video’s waarin Prouvost  de zintuigen aanspreekt; je kunt de beelden haast ruiken. Via het lijf van een immense vogel kom je vervolgens terecht in een magisch universum, waar het plafond zich opent en zicht biedt op een hemels gewelf. Even lijk je zelf rond te zweven. In deze onbegrensde ruimte kunnen vogels eeuwig vliegen, terwijl vissen elkaar in een oneindig circulaire beweging water in de bek spuiten. Maar de hemel komt naar beneden en een scala aan schitterend afval zweeft erin rond. De aantrekkelijke betovering wordt tegelijkertijd angstaanjagend.

Een nieuwe realiteit

© Laure Prouvost,   Migrating To Get Her VR, 2023
video still.   Courtesy of the artist and Galerie Nathalie
Obadia (Paris and Brussels), Carlier | Gebauer (Berlin and Madrid) and Lisson Gallery (London, New York and Shanghai)

Steeds wanneer je grip denkt te krijgen op de wereld waarin je je begeeft, verschuift Prouvost de realiteit. Zo katapulteert ze de bezoeker door middel van een rieten mandje in de tentoonstellingsruimte naar de weelderige binnentuin van De Pont. Nimfachtige vrouwen dansen om je heen en komen een voor een op je af, terwijl ze poëtische teksten in je oor fluisteren. Humorvol en serieus, donker en licht, fictie en realiteit: in Prouvosts artistieke universum vol contrasten confronteert ze ons met de gevolgen van de opwarming van de aarde en migratie van mensen en vogels – én nodigt ze ons uit ongehinderd boven de wolken te zweven en grenzen te doorbreken.

Spraakverwarring

Het verruimen van het bewustzijn loopt als rode draad door Prouvosts oeuvre. Daarbij is taal voor haar essentieel. Prouvost ziet taal als een vastgeroest systeem waarmee we lang niet altijd in staat zijn al onze waarnemingen en gevoelens te benoemen. Ook is ze – als Française die in Engeland studeerde en nu in Brussel woont – gefascineerd door de verwarring die kan ontstaan door vertalingen. Zo kun je in de titel van de tentoonstelling ‘front tears’ ‘scheuren’ of ‘tranen’ lezen, maar je kunt het ook uitspreken als ‘frontiers’.

Laure Prouvost 1978, Croix (Frankrijk) woont en werkt in Brussel.

Laure Prouvost behaalde haar BFA aan Central St Martins, Londen in 2002 en studeerde voor haar MFA aan Goldsmiths College, Londen. Ook volgde ze het LUX Associate Artists Programme. Prouvost won de MaxMara Art Prize for Women in 2011 en ontving de Turner Prize in 2013. Prouvosts kunstwerken zijn opgenomen in collecties van onder andere MHKA in Antwerpen, Nasjonaalmuseet in Oslo, Pinakothek der Moderne in München, het Centre Pompidou in Parijs, Saatchi Collection in Londen, Red Brick Art Museum in Beijing en Hirshhorn Museum and Sculpture Garden in Washington D.C.

Solotentoonstellingen

Onder andere:  Moderna Museet, Stockholm (Zweden) (2025), Our elastic arm hold in tight through the claouds, Australian Center for Contemporary Art, Melbourne (Australië) (2024), Laure Prouvost. Ohmmm age Oma je ohomma mama, Kunsthalle Wien, Wenen (Oostentijk) (2023), Above Front Tears Oui Float, Nasjonalmuseet, Oslo (Noorwegen) (2022), Re-dit-en-un-in-learning CENTER, Lisson Gallery, Londen (Verenigd Koninkrijk) (2020), Deep See Blue Surrounding You, Vois Ce Bleu Profond Te Fondre, Frans paviljoen, 58e Biennale van Venetië (Ialië) (2019) en Bonnefanten, Maastricht (Nederland) (2021), Ring, Sing and Drink for Trespassing, Palais de Tokyo, Parijs (Frankrijk) (2018), Laure Prouvost: They Are Waiting for You, Walker Art Center, Minneapolis (Verenigde Staten) (2017), GDM-Grandad Visitor Center, Pirelli Hangar Bicocca, Milaan (Italië) (2016), Laure Prouvost: Into All That is Here, Red Brick Art Museum, Beijing (China) (2016), For Forgetting, New Museum, New York  (Verenigde Staten) (2014)

Geef een reactie