De meldkamers ambulancezorg in Tilburg en ‘s-Hertogenbosch, onderdeel van de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord, kunnen vanaf nu de locatie bepalen van bellers naar het nummer 112 die dringend medische hulp nodig hebben, maar niet precies kunnen aangeven waar zij zich op dat moment bevinden. De centralisten op de meldkamer gebruiken hiervoor een speciale applicatie die een sms-bericht stuurt naar de beller.
Deze applicatie stelt de meldkamer in staat om de locatie van een mobiele telefoon te bepalen. De meldkamermedewerker stuurt een sms-bericht met een link naar de beller. Als de beller de link activeert, geeft hij daarmee toestemming om de locatiegegevens door te geven aan de meldkamer. Op dat moment ziet de meldkamer de locatie van de beller. Daarna kan de beller de locatie verder verduidelijken, bijvoorbeeld “Ik sta aan de overkant van het kanaal.”
Zo weet de centralist waar de beller zich op dat moment bevindt en kan de hulpdienst zo snel mogelijk op de juiste plaats zijn. Ook de politie en brandweer op beide meldkamers werken met deze applicatie.
Locatiebepaling via deze applicatie is mede afhankelijk van de telefoon-instellingen. Voor een goede plaatsbepaling is een telefoon nodig met een locatievoorziening die ‘aan’ staat, moet er verbinding zijn met een datanetwerk (wifi, 4G, 3G) en moet het mogelijk zijn om data te verzenden en ontvangen via de databundel van de provider. Er is bij de bepaling van een locatie altijd een afwijking mogelijk. Hoe groot die afwijking is, varieert en is afhankelijk van het bereik van de GPS-satelliet en de afstand tot de GSM-mast waarmee de mobiele telefoon is verbonden.
Onbekend is wat er met de app verkregen gegevens vervolgens gebeurt en of deze voor langere tijd worden opgeslagen.