Maandag 8 september bespreekt de raadscommissie Sociale Stijging de uitvoering van nieuwe Participatiewet, die op 1 januari 2015 ingaat. Er liggen nu een 14 pagina’s tellend raadsvoorstel en een Nota uitvoering Participatiewet van 70 pagina’s waar de raad mee akkoord moet gaan voor de uitvoering. Niet alleen verandert er veel voor mensen met een uitkering via de bijstand, Wajong of Sociale Werkvoorziening, ook aan werkgevers wordt het nodige gevraagd. Dat dit een onzekere factor is in de uitvoering, heeft het college van B&W (Burgemeester en Wethouders) ook in de gaten.
Citaat: “De mate waarin werkgevers bewust zijn van de mogelijkheden om op een voor hun bedrijfsvoering gezonde en lucratieve wijze van inpassing van arbeidsbeperkten en zich ook verantwoordelijk voelen voor deze lokale beroepsbevolking is maar ten dele beïnvloedbaar door de gemeente. Beleidslijnen en randvoorwaarden als bijvoorbeeld het Ondernemersakkoord en de garantiebanen zijn hierin slechts ondersteunend.“
Met zoveel woorden geeft het college toe, dat de uitvoering van de Participatiewet erg afhangt van commerciële bedrijven en de werkgevers die al dan niet de moeite willen nemen om mensen met een beperking in dienst te nemen. Deze werkgevers zullen op diverse manieren worden verleid om mee te werken. Er zijn weliswaar ook plannen om werkgevers (met meer dan 25 personeelsleden) via boetes te dwingen om een aantal mensen met een beperking aan te nemen, maar die zullen op z’n vroegst pas in 2017 worden ingevoerd.
Onder de noemer ‘co-creatie van betaald werk’ kan een werkgever bijvoorbeeld loonkostensubsidie krijgen, als hij iemand aanneemt die (nog) niet 100% productief is. Daarnaast kan de werkgever hulp krijgen bij de begeleiding, coaching en scholing van de nieuwe werknemer. Maar deze ondersteuning is altijd tijdelijk. Als de werknemer begeleiding nodig blijft hebben, moet de werkgever daar zelf voor zorgen.
Hiervoor stelt de gemeente het bedrijf wel beloning in het vooruitzicht. De werkgever wordt ‘Voorkeursleverancier’ van de gemeente en als tegenprestatie krijgt deze werkgever voorrang bij het gunnen van een opdracht (voor zover dat van de aanbestedingsregels uit ‘Brussel’ mag) en zal de gemeente andere bedrijven vragen om hun opdrachten te plaatsen bij deze ‘Voorkeursleveranciers’. Het college verwacht dat op deze manier jaarlijks tussen de 10 en 15 personen bij een bedrijf kunnen worden geplaatst.
Andere voorbeelden die het college voorstelt om werkgevers te laten meewerken zijn: Een werkgever die een aparte afdeling inricht voor eenvoudige werkzaamheden, zodat mensen met een beperking hier ingezet kunnen worden, of hiervoor de organisatie of software van het bedrijf aanpast. Of een bedrijf dat een deel van de productie terughaalt uit lage-lonen-landen om door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te laten uitvoeren. (ook wel ‘re-shoring’ genoemd). Voor jonggehandicapten (nu nog mensen die onder de Wajong vallen) wil het college hetzelfde beleid voeren, maar wel met een langer durende begeleiding op de werkplek als dat nodig blijkt te zijn. Bedrijven kunnen voor de kosten een compensatie krijgen, óf uit het Participatiebudget, óf uit het Stimuleringsfonds ‘Werkgevers Akkoord’ dat al wat langer bestaat.
Diamant Groep en Sagènn
De begeleiding en ondersteuning worden uitgevoerd door de Diamant Groep óf Sagènn. Deze laatste is de nieuwe, particuliere partij die zich ook gaat bezig houden met het begeleiden en plaatsen van mensen, waardoor de Diamant Groep op dit vlak niet lange meer de enige speler is.
Uit het Jaarverslag 2013 van de Diamant Groep blijkt, dat de sociale werkvoorziening in totaal €50,9 miljoen subsidie kreeg. Met dit bedrag maakt de Diamant Groep het met zijn leerwerkbedrijf mogelijk dat 2.200 mensen al werkend hun talenten kunnen inzetten.
Het participatiebudget waarmee Tilburg het moet doen is in vier jaar tijd met ruim 60% verminderd: van 27,8 miljoen euro in 2011 naar 10,9 miljoen per jaar in 2015. Hiermee moet de gehele Participatiewet worden uitgevoerd, met andere woorden: in zes jaar tijd wil de gemeente hiermee 22.200 mensen ondersteunen om aan werk te komen.
Het College van B&W kiest er daarom voor om het beschikbare geld niet alleen in te zetten voor de meest kwetsbare werknemers, die door de Diamant Groep worden begeleid, maar om het budget te gebruiken voor alle mensen die begeleiding nodig hebben.
De Diamant Groep en ook de PvdA Tilburg zijn hierover reeds in de pen geklommen. In een brief aan de raad zegt de Ondernemingsraad van de Diamant Groep dat deze keuze onwettig is en vraagt zij om uitstel, om juristen de tijd te geven dit uit te zoeken. In een persbericht stelt raadslid Orkun Baytemir (PvdA) dat het College de meest kwetsbare groep laat vallen en dat de Diamant Groep een kostenneutraal, alternatief plan heeft gepresenteerd.
Wethouder Erik de Ridder (CDA), verantwoordelijk voor de Participatiewet, zegt in een reactie hierover: “In het PvdA persbericht staat dat de Diamant Groep een “kostenneutraal” voorstel heeft gedaan dat veel socialer is dan het collegevoorstel. Belangrijk is, dat dit kostenneutraal is voor Diamant en dat die kosten worden betaald vanuit het participatiebudget. Dus ten laste van de gemeente. PvdA ziet dit kennelijk over het hoofd.”
Ook Joost van Huijgevoort (ex-raadslid voor DAT en oud-directeur van de Diamant Groep) reageert op het plan: “Het Tilburgs alternatief zijn nog veel woorden, maar de praktijk zal uitwijzen in hoeverre dit beleid resultaat gaat geven. Ik ben bang dat bij dit beleid al eerder de oude schoenen worden weggegooid dan goed is. Beter gezegd, de terugval bij mislukking is dan al ver afgebouwd. Prima, het liefst de mensen op eigen kracht in het bedrijfsleven. Maar de rendementseis van het bedrijfsleven zal waarschijnlijk dodelijk zijn! Dus wijs zijn en meer arrangementen hanteren. Ik ben zowel directeur geweest van de Sociale Dienst als van de Diamant Groep en weet als geen ander dat deze eerste dienst ondernemerschap mist! Hoe mooi ze de afdelingen ook noemen. Mijn ervaring leert na al die jaren, dan het bedrijfsleven meer belooft dan het waar kan maken, dus ik heb weinig vertrouwen in de toekomst voor deze doelgroep. Feitelijk heeft het bedrijfsleven letterlijk zijn snor gedrukt in dit kader en de gemeenschap opgezadeld met de kosten. Daarom ben ik voor een quotum en sancties!”
Zaterdag 6 september werd de discussie alvast afgetrapt op Twitter:
@aukeblaauwbroek @PvdATilburg benieuwd naar jullie inbreng maandag. Als het in de commissie ajb maar niet beperkt blijft tot retoriek.
— Erik de Ridder (@erikderidder) 6 september 2014
4 reacties
Voeg die van jou toe →Hoezo dit werk niet willen doen,Ik zou dat werk maar wat graag doen(heb het ook een tijdje gedaan)Maar als je dan vraagt om het in vast dienstverband te mogen doen.Dan krijg je niet de nodige indicaties jammer dan.
jack
Snap deze ophef niet, diamant werkt toch al voor veel gewone bedrijven en zelg=fs voor de gemeente doen ze goet werk, de plantsoentjes bijhouden, de verkeerd gestalde fietsen, verwijderen en de post bezorgen door de regen. daar mogen deze arbeiders toch wel goet voor betaalt worden. allemaal werkjes die de tilburgers zelf niet meer willen doen.
Gewoon laten zoals het is en geode beloningen geven aan die mensche
Een subsidie van 50 miljoen van de overheid voor de Diamant Groep om 2200 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans tegeven hun talenten in te zetten in werk. Dit lijkt mij ook enorm. dat is wel zo’n 23.000 subsidie per persoon per jaar. Daarnaast rekenen ze bij inzet van zo’n medewerker ook nog rond de 12.000 euro in-leen vergoeding. Dat betekend dat zo’n arbeidsplaats ruim 35.000 euro per jaar genereert.
Laten we hopen dat dit subsidiespons systeem op zijn laatste benen loopt. want 35.000 euro is zelfs voor een ZZPer al een enorm ruim brutojaarsalaris. Een maximaal bruto minimumloon voor een volwassen gezonde werknemer bedraagd 20.000 euro bruto.
Voordeel van deze crisis is dat zaken weer eens op scherp worden gezet nu zelfs gezonde mensen in de bijstand (15.000 euro bruto) zonder extra vergoeding verplicht aan het werk worden gedwongen op plekken die voorheen door deze diamantgroep medewerkers werden gedaan.
Ben het met je eens Joop Moerkens dit moet en kan anders. “De sterkste schouders de zwaarste lasten” maar dan wel met een gelijke vergoeding.
Willem
Beste mensen,
Als ik een ervaring mag delen:
Teleperformance, waar ik gewerkt heb tot voor kort, lokte werknemers binnen met de belofte van de mogelijkheid een MBO-diploma te halen (onder de ronkende naam: ‘TP Academy’). Ze kregen er subsidie voor, en hadden een extra lokkertje om nieuwe werknemers te lokken (en die hebben ze erg hard nodig, het verloop is namelijk erg groot).
De subsidieregeling werd afgeschaft, raad eens wat er toen gebeurde.
TP Academy werd per direct afgeschaft, de mensen die als instructeurs ervoor werkten ontslagen.
De goede niet te na gesproken, veel werkgevers zullen niet veel doen voor de mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, tenzij er zelf beter van worden. Valt de subsidie weg, dan staan deze mensen zo weer op straat.
Wat betreft de Diamantgroep: 50 miljoen om 2200 mensen aan het werk te houden. Kunnen dat er niet veel meer worden?
Een beschermde baan dus waar mensen iets aan hebben.
Mvg
Joop Moerkens