In december 2014 werd in opdracht van de provincie Noord-Brabant in het kader van de praktijkproef ‘Spookfiles A58‘ een kentekenregistratie gestart op de A58. Deze proef is inmiddels afgelopen en de conclusie is dat de nieuwe technieken goede kansen bieden voor Nederland én Europa om de veiligheid en doorstroming op de wegen te verbeteren.
Een spookfile ontstaat doordat weggebruikers onverwachts remmen op drukke wegen. Als meer mensen remmen, ontstaat een kettingreactie en daarmee een file. De file lost aan de voorkant op, maar groeit aan de achterkant aan.
Het project heeft volgens de onderzoekers een grote stap gezet in de ontwikkeling van samenwerkende diensten. Met verdere toepassing van de opgedane kennis en vergroten van het gebied dat wordt bediend, gaan dit soort diensten een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid.
De Provincie Brabant drukt zich iets voorzichtiger uit: “‘Talking Traffic’ gebruikt innovatieve technieken die real time (op het moment dat het gebeurt) informatie-uitwisseling tussen weggebruikers en verkeerssystemen mogelijk maken. Mensen én goederen kunnen zo sneller, veiliger, comfortabeler, efficiënter en duurzamer verplaatsen. Voordat deze oplossing zichtbaar resultaat oplevert, moet zowel technisch als organisatorisch veel gebeuren.”
Ook op het gebied van privacy-bescherming is het nog geen uitgemaakte zaak of alle experimenten en systemen zomaar mogen worden toegepast. De Autoriteit Persoonsgegevens beschouwt kentekens als persoonlijke gegevens, die dan ook goed beschermd moeten worden en aan de wettelijke eisen voor de bescherming van persoonsgegevens moeten voldoen.
Zo moet voor automobilisten duidelijk zijn van wie en ook precies welke persoonsgegevens worden verwerkt, van wie welke persoonsgegevens aan derden (andere onderzoekers of bedrijven) worden doorgegeven en wat de precieze reden daarvoor is. Daarnaast moet voldoende worden uitgelegd wanneer en door wie er gebruik wordt gemaakt van geanonimiseerde kentekengegevens.
Recente reacties