Gastbijdrage van Hans Rube, journalist en burgerraadslid voor PvdA Tilburg.
Lelijk zijn ze, de nieuw witte balken die op de weg zijn gekalkt rond het centrum van de stad. Daar mogen we niet meer doorrijden, na 11.00 uur tot de volgende ochtend 6.00 uur. Doe je het toch, zonder ontheffing, dan krijg je een boete thuis. De paaltjes in de grond verdwijnen later en maken plaats voor weer een nieuwe camera.
Alsof we al niet genoeg gevolgd worden in de binnenstad, van wifi-binnenstadsnet, tot de camerabewaking op elke hoek van de straat.
Ook bij het Radiopleintje aan het einde van de Nieuwlandstraat wil GroenLinks wethouder Mario Jacobs zo’n balk laten schilderen. Daarmee wordt het voetgangersgebied uitgebreid tot voorbij Happy Italy.
Hij gelooft dat ook de binnenstadbewoners dat in meerderheid willen, want dat heeft de zogeheten Dwaalgroep hem ingefluisterd.
Ik geloof daarentegen daar al meer dan een jaar helemaal niets van. Want onze eigen straat, noch de straten rond ons, hebben ooit iemand van de Dwaalgroep gesproken of zijn door iemand van die club ondervraagd.
Dus, “dan ga ik nu zelf maar eens langs de deuren op onderzoek”, roep ik thuis.
Het afsluitingsplan uitvoeren wordt een enorm fiasco, is me al snel duidelijk, als ik halverwege de Korte Tuinstraat met een aantal bewoners aan hun deur heb staan praten. Ook de nieuwe kleermaker, op de hoek van de Langestraat en Korte Tuinstraat vindt het maar niks.
“Onze straten krijgen al dat extra sluipverkeer te verwerken,” is de teneur.
Tijdens mijn kleine, willekeurig uitgevoerde, steekproef kom ik niemand tegen die achter de plannen van het college staat.
“Die ga je ook niet vinden in dit deel van de binnenstad,” zegt een van de vaders die ik tot tweemaal toe spreek als ik mijn eerste bevindingen met hem deel.
Bewoners uit de Korte Tuinstraat, Telefoonstraat en Tuinstraat, constateren allemaal dat de collegeplannen automobilisten hun woongebied ‘in gaat jagen’.
Andere bewoners, wat verderop in het Dwaalgebied, vragen zich vooral af of de kosten voor het installeren van een duur detectiesysteem wel in verhouding staan tot de veronderstelde overlast.
De felste tegenstand komt echter uit de Korte Tuinstraat, Tuinstraat en Telefoonstraat.
“Zonder aanvullende maatregelen wordt het hier veel en veel te gevaarlijk voor onze kinderen,” aldus een van de bewoners aan de Korte Tuinstraat.
Verkeer dat de binnenstad onbestraft wil verlaten draait immers meteen de Korte Tuinstraat in als ze bij het Radiopleintje zijn aangekomen en daar zien dat ze niet verder mogen rijden en moeten een rondje binnenstadsstraatjes rijden.
En mag je straks dan nog wel over het Radioplein fietsen? Het wordt immers voetgangersgebied, is een terechte vraag van iemand anders.
Een van de (niet representatieve) tellingen die de zogeheten Dwaalgroep gebruikt voor advies aan de wethouder, zou hebben uitgewezen dat er per etmaal maximaal 450 auto’s de Nieuwlandstraat sluipend doorkruisen.
Niet duidelijk wordt hoe dat sluipverkeer is gemeten en waar het vandaan komt, maar het lijken met name auto’s van ‘afzetters’ en ‘ophalers’ van het CS en klanten van de koffieshops te zijn die de Cityring willen mijden.
Maximaal 450 ‘sluipende’ auto’s per etmaal, waarvan 250 tussen 8.00 en 11.00 uur, volgens een andere even subjectieve meting.
Dat zijn er dan 200 over de rest van de 21 uur in een dag. En als het verkeer het drukst is, staat de nieuwe detectiepoort gewoon open!
Voor gemiddeld 10 extra auto’s per uur een dergelijk systeem optuigen lijkt niet alleen zinloos, maar vinden veel binnenstadbewoners ook een enorme verspilling van gemeenschapsgeld.
Voorkomen dat dit verkeer uit de Tuinstraat de Nieuwlandstraat inrijdt kan simpeler en effectiever. Bijvoorbeeld via een verbodsbord plus handhaving en het eenmalig verleggen van de trottoirs op de hoek van de Tuinstraat/Nieuwlandstraat zodat het voor auto’s weer onmogelijk wordt linksaf te slaan, en zij gedwongen worden hun weg via de Stationsstraat te vervolgen.
Dat idee is al eens bij de Dwaalgroep neergelegd, maar reactie kwam er nooit.
Met mij wensen velen dat het centrum van Tilburg autoluw wordt.
Auto’s weren uit de binnenstad werkt echter alleen als dat verkeer wordt tegen gehouden aan alle zijden van de Spoorlaan en de rest van de Cityring, daar waar nu sluipverkeer het Dwaalgebied binnenglipt.
De door het college voorgestelde maatregel zal alleen maar meer agressie en ongewenst rijgedrag in de hand werken, ze zet immers geen enkele rem op het binnenrijden van het Dwaalgebied en dus van de Nieuwlandstraat.
Stilte bij het Radioplein?
Volgens mij wordt het Dwalen met de kraan open.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Dweilen met de kraan open! Je hebt gelijk Hans!