Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en de partners in de regio investeren honderden miljoenen euro’s in de aanpak van fileknelpunten op A58. Door het tekenen van de startbeslissing maken zij de weg vrij voor een flinke verbetering van de doorstroming op de A58 tussen Tilburg en Breda.
De minister en de Provincie Noord Brabant en de steden willen hiermee voorkomen dat dit knelpunt in de toekomst in de top-10 van dagelijkse files komen te staan.
Minister Van Nieuwenhuizen: “Het verbeteren van de doorstroming op beide de A58 is voor mij een prioriteit. De A58 is een belangrijk onderdeel van ons wegennet. Zij draagt bij aan de bereikbaarheid en aan de nationale en regionale economie.”
“Daarom wil ik dat we tempo maken met de plannen, zodat al op korte termijn verbetering merkbaar is. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de inzet van slimme nieuwe technieken, aan het verlengen van invoegstroken en aan andere snel realiseerbare ingrepen in de infrastructuur.”
Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Ik ben blij met het tempo waarmee we samen met de minister de knelpunten op de Brabantse wegen aanpakken. Laten we die spirit vasthouden en in volle vaart vooruit gaan. Brabant mag niet op slot gaan.”
De A58 speelt een belangrijke rol in het verbinden van de Rotterdamse haven met de haven van Antwerpen en het Roergebied. Een vijfde deel van het verkeer bestaat uit vrachtwagens. Voor de aanpak van het 15 kilometer tellende traject tussen Breda (knooppunt St. Annabosch) en Tilburg (knooppunt Tilburg West) onderzoeken Rijk en regio de mogelijkheden voor een verbetering van de doorstroming, waaronder een verbreding naar twee keer drie rijstroken.
Zij kijken daarbij eerst hoe innovaties kunnen bijdragen aan een vlotte doorstroming op de langere termijn. De meest in het oog springende optie die zal worden onderzocht is een ontwerp gericht op de invoering van zelfrijdende voertuigen. Een gedeelte van de A58 maakt nu al deel uit van de Europese ITS Corridor en dient als proeftuin voor innovaties die interessant zijn voor de snelweg van de toekomst. Dat wil zeggen dat er geëxperimenteerd wordt met zelfrijdende voertuigen, met name truck platoons. Rijk en regio willen deze slimme, toekomstgerichte aanpak nu verder uitrollen en van de A58 een innovatieve snelweg maken: energieneutraal, circulair, duurzaam, en slim communicerend met het verkeer.
De realisatie van de plannen tussen Breda en Tilburg zijn geraamd op € 70 miljoen. De provincie Noord-Brabant draagt hieraan maximaal € 24 miljoen bij. Rijkswaterstaat was al gestart met het verbredingsproject voor de aanpalende trajecten van de A58 tussen knooppunt St. Annabosch en Galder en tussen Eindhoven en Tilburg. Volgens planning wordt in de eerste helft van volgend jaar hiervoor het Ontwerp Tracébesluit vastgesteld voor een verbreding naar 2 keer 3 rijstroken (nu: 2 keer 2).
Recente reacties