De enorme en snelle achtbaan Teststrecke, die de Tilburgse kermis tien dagen lang zal verrijken, heeft een hele geschiedenis achter de rug. De legendarische Duitse achtbaanbouwer Anton Schwarzkopf heeft de Teststrecke in 1986 gemaakt. Het duo Thomas Meyer en Theo Rosenzweig zijn de exploitanten van de baan. Het duo heeft ervaring met grote kermisattracties, want het bezit tevens een grote wildwaterbaan en een reuzerad.
Schwarzkopf bouwde twee exemplaren tussen 1979 en 1982. Een ging er naar Kobe in Japen en de tweede naar São Paulo in Brazilië. Met behulp van Werner Stengel werd een derde gemaakt, met een dubbele looping. Dat gebeurde in 1986. De baan ging naar Dorney Park in het Amerikaanse Pennsylvania. Meyer en Rosenzweig kochten deze baan in 2008 en lieten hem mobiel maken. Dat was een heel karwei, maar lukte. Het duo: “Er zijn nieuwe treintjes ontworpen, gekozen is voor drie kleineren met twintig zitplaatsen in plaats van twee groten met 28 zitplaatsen. We konden ze nu perfect uitlijnen op de baan, die na bijna dertig jaar gebruik nauwelijks slijtsporen toonde. Bovendien zijn de treintjes nu veel airodynamischer.”
De Teststrecke ging in 2009 bij de Hamburgse Domkerk in première. Vanwege de grootte van de baan, laten de exploitanten weten dat het niet de bedoeling is om kleine kermissen te bezoeken. De Testrecke is bedoeld voor grote kermissen zoals de Oktoberfesten in München en nu dus de Tilburgse kermis. Door de dubbele looping komen veel g-krachten vrij. Door Professor Werner Stengel is dat destijds uitgerekend, zodat de bezoekers niet in problemen konden komen. De baan is 632 meter lang, bijna dertig meter hoog. Een rit duurt twee minuten en kent een g-kracht van 5,2g, wat de maximaal toegestane waarde is voor een achtbaan.
In een achtbaan wordt een gevoel van sensatie opgewekt door snel veranderende g-krachten. Een versnelling omhoog (bijvoorbeeld als je wordt afgeschoten) zorgt ervoor dat de totale g-krachten groter worden; je voelt dat je in je stoel wordt gedrukt. Een versnelling omlaag (bijvoorbeeld tijdens een snelle val) zorgt voor een verminderde g-kracht of zelfs een omlaag waardoor je als je los zou zitten zou gaan zweven. (Bron: Wikipedia)
De Teststrecke is te vinden op de spoorlaan vlakbij de Heuvelring.