
Social Innovation. Op 1 december werd er in Tilburg een ‘Open Innovation Event’ aan gewijd, zoals eerder verteld op deze website. Philip Eijlander, rector magnificus van de Universiteit van Tilburg, zei bij zijn openingstoespraak dat ‘Social Innovation’ moeilijk uit te leggen is. “Social Innovation mag niet letterlijk vertaald worden. Het is veel méér dan dat.” zo stelde hij. “Het heeft vooral te maken met samenwerking, met duurzaamheid, met verbinden, met het bundelen van krachten en vooral met de juiste toepassing van nieuwe techniek.”
Een deelnemer aan het ‘event’ die duidelijk wél heeft begrepen wat ‘Social Innovation’ inhoudt, is de organisatie van Incubate, dat jaarlijks het ‘independent culture festival’ organiseert. In de kleinste en koudste ruimte van het Duvelhok deed Barry Spooren van Incubate Festival zijn verhaal. Een flink aantal geïnteresseerden kon niet meer naar binnen en probeerde op de gang toch nog iets van de presentatie te zien en horen.
Geleerd van innovatie-grootmeesters als Charles Leadbeater en Matt Mason heeft Incubate een visie. Niet de organisator, maar de bezoekers en deelnemers aan het Incubate Festival staan centraal, vormen het uitgangspunt en de basis. En dat heel letterlijk. Het publiek en de deelnemers mogen meehelpen met het organiseren van het festival. Voorstellen welke bands er komen, teksten schrijven voor het programmaboekje, iedereen mag bijdragen. Wel in het Engels, want het festival is internationaal. De belangrijkste gereedschappen zijn ‘social media’, Twitter, Facebook, wiki’s en Google zijn logische instrumenten om letterlijk de hele wereld te betrekken. Daar staat tegenover dat alle kennis en informatie open is en beschikbaar voor iedereen, tot en met de administratie aan toe.
Een groot voordeel is de ‘goodwill’ die het festival hiermee krijgt, want elke deelnemer, elke bezoeker die een bijdrage levert wordt hiermee ambassadeur en promotor van het festival, zodat de groep mensen die Incubate een warm hart toedraagt steeds groter wordt, zonder dat daar grote reclame-campagnes voor nodig zijn die alleen maar veel geld kosten. Nog een voordeel is, dat andere organisaties die een festival willen organiseren, de kunst kunnen afkijken bij Incubate en kunnen leren van de kennis en ervaring die is opgedaan.
Social Innovation is bij Incubate letterlijk sociale vernieuwing geworden. Hopelijk dat volgende keer het hoofdpodium beschikbaar wordt gesteld, zodat iedereen het Incubate-verhaal kan horen.
Recente reacties