Precies drie jaar geleden publiceerde Tilburgers.nl een supermarkt-onderzoek met een afsluitend artikel over het het aantal supermarkten en het prijsniveau in Tilburg. Tijd om even terug te kijken wat er in die drie jaar is gebeurd? Allereerst is Super de Boer, die nog één grote supermarkt had op het Lieve Vrouw plein, overgenomen door Jumbo. Ook de C1000, de enige supermarkt in de Blaak gaat onder de vlag van Jumbo vallen. Daarentegen zijn er geen grote supermarkten bijgekomen, de concurrentie is dus afgenomen.
Het aantal supermarkten in Tilburg is nu 40: Elf Albert Heijn’s, vijf Plus Supermarkten, vijf EMTÉ’s, zeven Jumbo’s, vijf Aldi’s, drie Lidl’s, twee Nettorama’s, één EkoPlaza en ook nog een Sligro om volledig te zijn.
Op het prijsniveau van de onderzochte artikelen tussen september 2010 en 2013 springen twee zaken springen eruit.
Allereerst de meer dan 20% stijging van de een pak Senseo-koffie van 36 stuks, en dat terwijl koffieprijs in de wereldhandel is gezakt van 200 dollarcenten per lbs (450 gram) naar 110 dollarcenten. De prijs van Senseo had op basis van deze berekening naar zo’n twee euro per pak Senseo van 36 stuks moeten gaan, in plaats van de stijging naar 3,79, een verschil van maar liefst 1,80 die de fabrikanten en grootgrutters blijkbaar in de eigen zak steken in plaats van door te berekenen naar hun klanten.
De tweede opvallende zaak is de forse prijsstijging bij een liter huiswijn. Dit komt deels voor rekening van de overheid die de accijnstarieven verhoogde van 71 eurocent naar 83 eurocent per liter. Alhoewel dit geenszins de toename van 50 cent bij Albert Heijn verklaart. Inclusief de stijging van de BTW zou de toename slechts een kleine twee dubbeltjes mogen bedragen.
Binnenkort start een nieuw onderzoek op Tilburgers.nl bij de supermarkten met ‘broodnodige’ producten waarbij gekeken wordt naar het goedkoopste artikel.