Tellen

column06-22-2015-NieuwlandstraatTellen is een moeilijk vak.
In de binnenstad hadden ze er kabels op de weg voor nodig om uit te rekenen hoeveel auto’s en fietsen er per dag door de straten bewogen.

De verkeersbewegingen zijn dat.
Die cijfers had wethouder Supermario nodig om te kunnen aantonen dat het echt nodig is om de Nieuwlandstraat af te sluiten.

Mario Jacobs - GroenLinks
Mario Jacobs – GroenLinks

Volgens Supermario bewegen zich minimaal 1600 auto’s door de binnenstad, per dag.
Auto’s die moeten worden geweerd uit de Nieuwlandstraat. Die 1600 bewegingen moeten voortaan over de onvolprezen Cityring plaatsvinden, want extra uitstoot van gassen is niet langer een probleem voor onze GroenLinks-wethouder. “We rekenen nu alleen nog in verloren tijd”, aldus zijn ambtenaren.

Ik heb zelf ook een paar keer een uurtje op het bankje voor ons huis gezeten.
Telde op sommige dagen twee auto’s in een uur.
In de ochtend is het drukker, en ook tussen half zes en zeven in de avond.
Dan gaat namelijk iedereen of naar zijn werk, of komt weer naar huis. Maar dat is niet gemeten.
Tellen is immers op zich al moeilijk genoeg.

2015-10-13 2664 Nacht Schouwburgring Heikese kerk City LightsIn die tijdsperiode bewegen zich dus wel 400 auto’s heen en weer.
Trek die af van de 1600 bewegingen van onze wethouder Mario (hij geeft meestal zijn achternaam niet prijs als hij handen schudt).
Dan hou ik ongeveer 800 andere bewegingen per dag over.
Ofwel een stuk of 40 auto’s per uur op de drukste uren buiten de spits de Nieuwlandstraat kiezen om de binnenstad te verlaten. Bijvoorbeeld omdat ze oma hebben afgezet bij het station.
En daarom gaan we de Nieuwlandstraat en wellicht de hele binnenstad afsluiten?
Kosten per auto? Kosten-baten-analyse?
Wie heeft er trouwens last van die paar auto’s.

Tellen is een moeilijk vak.

Linde en Standbeeld HeuvelKijk eens wat de afsluiting van de Heuvel doet met het verkeer tijdens de kermis. Geen hond die er last van heeft, en het aantal auto’s dat in de binnenstad komt toeren is met meer dan de helft gedaald.
Alleen die honderden bewegingen van onze buurtbewoners zijn overgebleven.
De oplossing lijkt dan ook al voorhanden.

2015-11-13 Cityring Heuvelring Regenboog zebrapadSluit de Heuvel af, kap met het aanleggen van nog meer parkeerplaatsen pal in het centrum en maak werk van verkeersremmende drempels.
De fietsroute herstellen, en straten scheppen waar de auto te gast is.
Nu al staan de advocaten in de rij om de gemeente op kosten te jagen namens de ondernemers die terecht vrezen voor hun broodwinning.

Tellen is dan niet moeilijk meer.
Tel uit je winst, eindeloze procedures omdat je van plan bent uiteindelijk tegen de zin van bewoners en ondernemers toch supereigenwijs de afspraken van een coalitie door te drukken?
Het is wel duidelijk dat bezwaarmakers niet echt serieus genomen worden. Ook niet als zij redelijke alternatieven aandragen. Het superplan moet immers gewoon doorgang vinden.
‘U zult er aan moeten wennen dat u wellicht elders moet gaan ondernemen’, was de vriendelijkste.

Tel maar uit, hoe daar op gereageerd is.

Geef een reactie