De Tilburgse Kermis in 2020

Tilburgse kermis businessplan voorpagina
Klik op de afbeelding om het plan te downloaden en /of te openen op .pdf (Adobe Reader)

Terwijl de Tilburgse Kermis weer volop draait, voorzien van een nieuwe huisstijl en logo, ligt er een toekomstvisie op tafel die zich richt op de kermis in 2020, wanneer de 450-ste editie zal worden gevierd. Deze toekomstvisie is ontwikkeld door Dreamport Leisure Consultants BV in samenwerking met kermiswerkgroep stakeholders (KWS – ‘stakeholders’ zijn belanghebbenden [red.]) bestaande uit kermisbonden, horeca, winkeliers, bewoners, overige partijen en de gemeente Tilburg.

Deze toekomstvisie gaat uit van drie scenario’s voor de komende vier jaar; behouden zoals het nu gaat, een minimale en een maximale variant. In het minimale scenario blijft de kermis grotendeels zoals deze nu is en wordt er vooral ingezet op reclame, gericht op de stad en de regio. Volgens het maximale scenario zal de Tilburgse Kermis als kermishoofdstad van Europa moeten gaan gelden en daarvoor is samenwerking nodig met internationale organisaties en ondernemers zodat nieuwe, spannende en unieke attracties voor de kermis naar Tilburg kunnen worden gehaald.

2016-07-23-1455-DA-Reuzenrad-NS-plein-KermismiddagDe gemeenteraad zal in november 2016 – bij de behandeling van de Begroting 2017 – een keuze moeten maken uit de mogelijkheden.

Er komt een nieuw verpachtingssysteem. Dit systeem gaat niet meer uit van de hoogste prijs per standplaats maar moet ook bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit van de attracties en draagvlak en betrokkenheid bij de exploitanten creëren. Een gunning zal worden toegekend op basis van voorwaarden die de kwaliteit ten goede komen, de kermis betaalbaar houden voor bezoekers en vernieuwing en investering aanmoedigen onder exploitanten.

Daarbij moeten er mogelijkheden komen om meerjarige contracten met exploitanten aan te gaan, om attracties die een meerwaarde voor de kermis zijn elk jaar terug te laten komen. De hoogte van de biedingen voor standplaatsen zijn dan niet meer doorslaggevend in de keuze voor een attractie.

Tilburgse kermisVolgens het rapport hebben diverse onderzoeken laten zien dat de huidige kermis wordt aangemerkt als te duur. Een nieuw verpachtingssysteem moet ervoor zorgen dat de kermis weer betaalbaar wordt voor bezoekers, terwijl exploitanten er een belegde boterham aan kunnen verdienen.

De kermiswerkgroep zou graag zien dat exploitanten en ondernemers in de stad gaan samenwerken, bijvoorbeeld in de vorm van een kroegen- en proeventocht waarbij grote groepen een bezoek brengen aan verschillende kroegen én attracties.

Bit.fall en permanent reuzenrad

In het meest vergaande scenario, waarbij Tilburg bekend moet worden als kermishoofdstad van Europa, luidt het advies om een permanent reuzenrad in de stad neer te zetten en om het kunstwerk Bit.fall van Julius Popp een plek te geven in Tilburg.

In dit kunstwerk vormen waterdruppels woorden die naar beneden vallen en gedurende een fractie van een seconde leesbaar zijn. Bit.fall is zo geprogrammeerd dat het online woorden kiest die op dat moment het meest voorkomen op de Nederlandse nieuwswebsites.

Kermisparade

In het uitgebreide toekomstscenario neemt de gemeente Tilburg het initiatief tot de organisatie en financiering van de kermisparade. Een parade die vergelijkbaar is met het niveau in Disneyland Parijs. Met een mix aan grote praalwagens, vele (dans) optredens, kostuums, muziek en belevingen.

Training in gastvrijheid

Volgens het uitgebreide scenario is in 2020 Tilburg niet alleen de kermishoofdstad van Europa, maar dan is de Tilburgse Kermis ook de meest gastvrije kermis van Europa. Daarvoor zal een grootscheepse gastvrijheidscampagne worden ontwikkeld, waarin alle betrokkenen van de kermis een intensieve training wordt aangeboden op het gebied van gastvrijheid.

Centrale muziek op de kermis

Overal op de kermis wordt dezelfde muziek gedraaid, vanuit een gemeenschappelijke verbinding en uitzending. Dit moet ervoor zorgen dat omwonenden minder last hebben van geluidsoverlast tijdens de kermis.

tilburgse-kermis-toekomstReclame in heel Tilburg

Met ingang van 2017 wil het toekomstplan dat de kermis door de hele stad nog beter zichtbaar wordt. Om dit te bereiken worden bewoners ‘aangespoord’ om vlaggen en ballonnen op te hangen die ter beschikking gesteld worden. “We willen er een gewoonte van maken dat alle straten, ramen, vitrines et cetera gedurende de kermis aangekleed zijn in de kermiskleuren die passen bij de nieuwe visuele identiteit.” Dat geldt ook voor ondernemers, maar zij moeten hier dan wel een financiële bijdrage voor betalen.

‘Big Brother’ wordt vaste gast

2016-07-23-2-NS-Plein-Kermis-2016Er komt een interactieve ‘slimme’ website waarmee de bezoeker content op maat te zien krijgt op basis van de reeds bekende gegevens, gedrag en voorkeuren van de bezoeker. De toekomstige bezoeker van de website ziet alleen de gepersonaliseerde content die aansluit bij zijn persoonlijke klantprofiel en behoefte.

Het volgen van mensen via website is gebonden aan privacy-wetgeving en mag alleen als de bezoeker daarvoor toestemming heeft gegeven. Meer informatie hierover is te vinden via autoriteitpersoonsgegevens.nl (met dank aan ‘Bits of Freedom‘).

Deze digitale informatie over personen wordt vervolgens (in het uigebreide scenario) gekoppeld aan de route die mensen afleggen met hun telefoon en digitale activiteiten, zoals downloads van info, gebruik van een speciale app en mobiel betalen. Deze informatie moet ertoe dienen dat sponsors meer gerichte reclame kunnen maken, waardoor het sponsoren van de kermis aantrekkelijker wordt voor (grote) bedrijven.

Enzo Knol

In het uitgebreide scenario wil het plan dat Nederlands’ bekendste vlogger Enzo Knol wordt ingehuurd om gedurende de week verslag te doen van zijn belevenissen op de Tilburgse Kermis op zijn YouTube kanaal. Enzo Knol is sinds 2013 actief als vlogger en heeft inmiddels meer dan een miljoen abonnees en meer dan 40 miljoen weergaven per maand. Voor zijn grote schare fans organiseert hij meetings door heel Nederland, de Tilburgse Kermis zou een van de locaties kunnen zijn.

Geef een reactie