Bij het nieuwe centraal station komen twee tunnels: de Stationspassage onder de perrons en de Willem II passage ter hoogte van de Willem II straat. Voor die laatste vroeg de gemeente verschillende architecten om een ontwerp. De winnende inzending kwam van The Cloud Collective; in hun ontwerp zijn elementen uit de industriële Spoorzone en de Willem II straat gebruikt. De binnenkant van de passage bestaat onder meer uit een wand die licht doorlaat. Er komen mogelijkheden om licht-, geur- en geluidseffecten te gebruiken.
Naast de Willem II passage zelf heeft The Cloud Collective ook de route in de Spoorzone meegenomen in het ontwerp. Er wordt een doorgang gemaakt tussen gebouw 70 en 78 zodat het Lowbudget-theater Boemel 76 en de binnentuin aan de nieuwe fiets en wandel route komt te liggen.Via die weg kunnen fietsers en voetgangers bij de achterliggende Burgemeester Brokxlaan komen. De gemeente Tilburg gaat de komende periode de wensen polsen van omwonenden en toekomstige gebruikers. Onder meer over het licht in de tunnel. Een eerste sessie vindt plaats op vrijdag 19 september tijdens de European Social Innovation Week in de Spoorzone. De andere momenten moeten nog bepaald worden.
Op dit moment zijn de voorbereidingen voor de bouw van beide tunnels in volle gang. De Willem II passage wordt voorgebouwd op een terrein ten noorden van het spoor. Tegelijk met de Stationspassage wordt ook deze passage in de periode van 11 tot 26 oktober onder het spoor geschoven. Daardoor is er beperkt tot geen treinverkeer mogelijk van en naar Tilburg. Tussen 18 en 23 oktober rijden er helemaal geen treinen van en naar de stad. De NS zet dan bussen in. Meer informatie staat op de website van de NS.
De ruwbouw en het plaatsen van de tunnel gebeurt door aannemer Besix. Naar verwachting dragen zij de tunnel begin 2015 over. Daarna kan gestart worden met de afbouw van de Willem II passage. Naar verwachting is de Willem II passage dan in juli 2015 klaar voor gebruik.
Recente reacties