Online Beeldbellen maakt de zorg toegankelijker. Joachim Tilanus, psychiater in het ETZ (Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis), merkt een duidelijke toename in online consulten. Tegenwoordig heeft hij soms spreekuren die voor de helft uit videoconsulten bestaan. “Ik ben een groot voorstander van het beeldbellen, maar ook patiënten maken er dankbaar gebruik van.”
Volgens Tilanus is de opkomst van beeldbellen in Nederland een van de weinige positieve effecten die corona met zich meebracht. Hij is zelf groot fan en probeert het in zijn werk ook zoveel mogelijk te stimuleren. “Daar heb ik meerdere redenen voor. Allereerst heeft een online consult zo zijn logistieke voordelen. Patiënten hoeven zich niet langer druk te maken over reistijd, files of parkeren.”
Daarnaast zijn oudere patiënten niet langer afhankelijk van familie voor vervoer van en naar het ziekenhuis en hoeven zij in het ziekenhuis geen grote afstanden af te leggen om op de juiste afdeling te komen.
Vertrouwde omgeving
Ook merkt Tilanus dat veel patiënten het fijn vinden om in hun eigen vertrouwde ruimte te zitten. “Je zou denken dat ik patiënten liever fysiek zie, maar juist doordat patiënten in hun eigen omgeving zitten, zie je dat ze zich meteen op hun gemak voelen. Daarnaast is het voor patiënten makkelijker om even iemand erbij te roepen of om bijvoorbeeld te laten zien welke medicatie zij gebruiken.”
De mogelijkheid tot een online consult maakt de psychiatrische zorg volgens Tilanus aanzienlijk toegankelijker. Zo heeft hij ook patiënten voor wie het een opgave is om naar het ziekenhuis te komen. “Deze patiënten hebben bijvoorbeeld een handicap, of durven vanwege hun psychiatrische ziekte niet over straat. Via een online consult kan ik deze patiënten toch spreken, en daar zijn zij zo blij om.”
Makkelijker contact houden
Volgens Tilanus is het eerste intakegesprek altijd fysiek in zijn spreekkamer, maar daarna mogen patiënten zelf kiezen. “Jongeren kiezen heel vaak voor een digitaal consult, maar ook bij ouderen zien we dat ze het fijn vinden om te beeldbellen.” De psychiater ziet zowel bij de jongere als de oudere generatie geen technologische moeilijkheden. “Zolang ze een email-adres hebben, moet het lukken om te bellen.”
Dat maakt het volgens de psychiater ook makkelijker om contact te houden met patiënten die bijvoorbeeld op vakantie gaan, langere tijd in het buitenland verblijven, of om een andere reden even niet naar het ziekenhuis kunnen komen. “Ik had laatst nog een online consult met een jonge moeder die nog geen twee dagen daarvoor was bevallen. Zij kon me meteen in haar kraambed vertellen welke problemen zij ervaarde en hoefde niet te wachten tot ze weer in staat was om fysiek naar het ziekenhuis te komen.”
Ambitie
Op dit moment is ongeveer tien procent van de consulten van Tilanus online, maar de psychiater is ambitieus en hoopt dat het beeldbellen in de psychiatrie in de toekomst nog vaker wordt toegepast. “Ik denk dat sommige van mijn collega’s nog een beetje koudwatervrees hebben en dat probeer ik weg te nemen. Ik zou het beeldbellen echt aan iedereen aanraden, mits de situatie het toelaat.”
Recente reacties