De verbreding van de A58 tussen Tilburg en Breda is een langlopend proces, dat in juni 2018 is begonnen met het besluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Sindsdien werken het Ministerie, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Brabant, gemeente Tilburg en gemeente Breda samen aan de uitwerking hiervan en de verbreding zou in 2026 een feit moeten zijn.
De officiële naam is: ‘MIRT Verkenning A58 Tilburg-Breda’. Deze verkenning is een onderzoek waarin de genoemde organisaties met meerdere mogelijke oplossingen zijn begonnen en toewerken naar één oplossing die de voorkeur heeft. Het hele proces is te volgen op de website www.a58tilburgbreda.nl.
Eind 2021 zou de definitieve keuze worden gemaakt tussen drie varianten die zijn uitgewerkt. Concreet zou nu de uitwerking ter inzage worden gelegd en zouden belanghebbenden en omwonenden hun zienswijzen kunnen indienen. Zou, want in de tweede week van december 2021 maakte het Ministerie van I&W bekend dat er vertraging wordt opgelopen. Waar die vertraging door veroorzaakt wordt, vertelt het persbericht niet.
Persbericht
“Helaas moeten wij u melden dat het proces om tot de voorkeursalternatief te komen, vertraging opgelopen heeft. De minister heeft dit deze week ook gecommuniceerd aan de Tweede Kamer. Vandaar dat wij u op dit moment geen informatie kunnen geven over het definitieve voorkeursalternatief en ook niet over de oplossingsrichtingen voor de aansluitingen bij Bavel, Gilze en Rijen en Tilburg-West. We beseffen dat die onduidelijkheid voor bewoners en geïnteresseerden niet prettig is.
Wij vinden het belangrijk om bewoners en weggebruikers open en transparant mee te nemen in dit proces, ook al kunnen wij op dit moment geen nieuwe informatie geven. Wij verwachten meer informatie te kunnen verstrekken in maart 2022.”
Dit abrupte oponthoud van enkele maanden moet een reden hebben en die blijkt er wel degelijk te zijn. Deze is deels te vinden in een Powerpointpresentatie van de Antea Groep die op 3 juni 2021 is gepubliceerd voor belanghebbenden en omwonenden en waarin de varianten naast elkaar zijn gezet. Voor alle varianten is ook een milieu effectrapportage (mer) opgesteld. Hierin staan de gevolgen van het project voor milieu, natuur, water, geluid et cetera.
Alle varianten hebben negatieve gevolgen voor de omliggende Natura 2000 gebieden (Regte Heide, Ulvenhoutse Bos) en voor de natuur in het algemeen. Dit betekent dat er teveel stikstof wordt uitgestoten als de A58 wordt verbreed. Want op 18 juni 2021 werd de nieuwe Stikstofwet door de Tweede en Eerste Kamer aangenomen, die op 1 juli van dit jaar is ingegaan.
Door deze Stikstofwet kunnen tal van bouwplannen niet doorgaan. De Minister heeft daarop een uitzondering gemaakt voor zeven wegenbouwprojecten, waaronder het verbreden van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg én het verbreden van het gedeelte Annabosch – Galder, inclusief de vermaarde ‘Troeteleik’, die daarvoor geveld moet worden. Maar niet voor het gedeelte Tilburg – Breda.
De conclusie van deze opvolgende besluiten zou nog wel eens kunnen zijn, dat van uitstel uiteindelijk afstel komt. Maar daarvoor is het nu nog te vroeg.